OBRAZEM: Costa Concordia se zvedla ze dna

Giglio – Vyzvedávání obřího vraku lodi Costa Concordia bylo podle úřadů úspěšně dokončeno. Se zpožděním tak skončila záchranná operace, která začala už v pondělí ráno. Záchrana vraku výletní lodi, která ztroskotala poblíž toskánského ostrova Giglio v lednu 2012, je podle agentury AP nejsložitější a nejdražší záchranou potopené lodi v námořní historii. Obavy z rozsáhlého znečištění moře v okolí ostrova se nenaplnily.

Na vyprošťování lodi se podílely stovky lidí a desítky firem, ale z věže instalované před ztroskotaným plavidlem ji řídilo 12 expertů v čele s inženýrem Nickem Sloanem. Zvednutím vraku vyvrcholily více než rok trvající přípravné práce, které se rozběhly už krátce poté, co Costa Concordia v noci 13. ledna 2012 ztroskotala. Na své palubě tehdy vezla zhruba 4 200 pasažérů a členů posádky.

K havárii došlo kvůli chybnému manévru kapitána Franceska Schettina – loď najela na skálu poblíž toskánského ostrova a začala nabírat vodu. Při nehodě zemřelo 32 lidí. Dvě těla se stále nacházejí uvnitř vraku. Soud se Schettinem bude pokračovat příští týden. Obžalován je z několikanásobného zabití z nedbalosti, způsobení ztroskotání plavidla a z jeho opuštění v době, kdy na jeho palubě ještě byli lidé.

Costa Concordia má hrubou tonáž kolem 114 tisíc tun. Plavidlo dlouhé jako tři fotbalová hřiště do vzpřímené polohy zvedalo více než 50 navijáků s řetězy a lany. Loď nyní stojí na umělém dně, které bylo předem připraveno. Inženýři, kteří náročnou operaci vyzdvižení zajišťovali, sdělili, že plavidlo je nyní v ideální vertikální poloze. Předtím leželo nakloněno 65 stupňů od vertikální osy.

„Takových operací probíhá mnoho, vždy je lepší vrak odstranit, aby nedošlo ke znečištění životního prostředí. Jde ale o rozsah – a tady jde o unikátní operaci,“ řekl bývalý kapitán dálné plavby Jindřich Vodička. „Byla to dokonalá operace,“ dodal šéf technického týmu vlastníka plavidla Franco Porcellacchia.

Likvidace vraku je ještě vzdálená

Šéf civilní ochrany Franco Gabrielli řekl, že bok, který spočíval ve vodě, je těžce poškozen a bude potřebovat opravu. Velkou část práce podle něj ještě zbývá udělat. Poškození kýlu prozkoumá detailně miniaturní ponorka opatřená kamerou. Podle snímků, které dodá, budou vytvarovány vzduchové komory, které budou připevněny k pravému boku.

Pokud se to podaří, bude se postupně z komor na obou stranách vraku voda vypouštět a loď bude moci být odvlečena do hluboké vody a následně zlikvidována. To by mělo nastat v létě příštího roku. Podle Vodičky ovšem není zcela vyloučeno, že by mohla být Costa Concordia opravena a dál sloužit. „Rozřezání lodi by mohlo přijít ještě dráž než operace, jež nyní proběhla,“ upozornil bývalý kapitán dálné plavby.

„Podle studie, kterou nechala společnost provozující Costu Concordii vypracovat na základě našeho požadavku, budou dopady na životní prostředí pouze dočasné. Látky uvolněné při vypouštění vody z nádrží se v moři rozpustí během několika hodin a to se tedy neznečistí,“ ujistil koordinátor místní organizace pro životní prostředí Marcello Mossa Verre.

Vlastník luxusní lodě, společnost Costa Cruises, odhaduje náklady na záchrannou operaci na nejméně 600 milionů eur (zhruba 15,5 miliardy korun). Společnost chce původním majitelům vrátit veškeré osobní věci, které se najdou v kajutách, a to bez ohledu na to, jak budou promáčené.