Stále víc kalifornských nemocnic využívá služeb robodoktora zejména v případech, kdy rozhoduje každá vteřina. Potřební specialisti jsou na telefonu. Teď navíc stačí, aby si sedli k počítači a mohou pomáhat klidně až na druhém konci světa. „Nic nemůže nahradit osobní vyšetření pacienta. Ale tohle je druhé nejlepší řešení,“ uvedl lékař Asad Chaudhary.
Nejmodernější stroj sám bez problémů kličkuje v nemocničním provozu. Na pevné i pohyblivé překážky ho upozorňují čidla. Komunikaci s pacientem umožňují zabudované kamery, mikrofony a reproduktory a dokonce i fonendoskop. Lékař má přes internet přístup k veškeré pacientově dokumentaci. Pokud okamžitě potřebuje doplňkové vyšetření, provede ho na místě zdravotní sestra.
Americké úřady daly robotům zelenou na jaře. Teď už se o nemocné stará 50 umělých lékařů. „Omezuje nás to v tom, že se nemůžeme pacienta dotýkat. Ale co se týká klinického vyšetření, prověření záznamů a rozhodnutí o léčbě v pacientův prospěch, tak je to skoro jako při osobní konzultaci,“ ředitel sítě robodoktorů Alan Shatzel.
Nemocnice si jejich služby pronajímají v přepočtu za 100 tisíc korun měsíčně. Údajně se jim to vyplatí - místo jednoho odborníka získávají celou škálu specialistů.
