Moskva aneb vítejte v největším automobilovém pekle

Moskva – Ruská metropole Moskva se loni stala hlavním městem dopravních kolapsů na světě. Nikde jinde nejsou tak husté kolony jako právě v Moskvě. Koncem roku automobilů v ruské metropoli výrazně ubývá, což je pro tamní řidiče sváteční chvíle. Konečně nemusejí trávit dlouhé hodiny za volantem v zacpaných ulicích.

Vystresovaní řidiči se nevyhýbají ani fyzickým útokům

Ruskému prezidentovi Vladimiru Putinovi nestálo v ulicích vedoucích do Kremlu před inaugurací ani jedno auto. Jde ale o výjimku potvrzující pravidlo. Kolony totiž pravidelně proměňují centrum Moskvy v automobilové peklo. Časté bývají nadávky, ale i pěstní souboje a rány vším, co je po ruce. Jízda autem v Moskvě vyžaduje často pevné nervy. „Stres velmi výrazně ovlivňuje organizaci provozu. Trojnásobně ji zhoršuje,“ míní předseda Automobilové federace Sergej Kanajev.

Ruská metropole je městem s největšími dopravními zácpami na světě. Na první místo ji letos umístili výrobci navigačních systémů. Rekordní únorové kolony měřily tři tisíce kilometrů. Největší zácpy bývají ve čtvrtek dopoledne, průměrná rychlost v centru města nepřekračuje osm kilometrů za hodinu.

Video V Moskvě jsou největší dopravní zácpy na světě
video

V Moskvě jsou největší dopravní zácpy na světě

Lidé stráví v kolonách víc než dva týdny v roce

V Moskvě je 400 aut na tisíc obyvatel - celkem 4,5 milionu vozů. Ani široké ulice postavené v dobách komunismu nestačí. „Průměrně stráví člověk v zácpách 17 dnů v roce,“ konstatoval dopravní analytik Alexandr Šumskij. V Moskvě za uplynulých dvacet let přibyla obchodní centra i nové obytné domy, na dopravní podmínky ovšem nikdo už nemyslel. Řidiči netráví čas ve svých vozech v kolonách jen ráno, v poledne či v podvečer, ale i třeba o půlnoci. Křižovatky jsou přitom velmi těžce překonatelnou překážkou.

A jak o dopravní situaci v Moskvě hovoří sami řidiči? Nejčastěji hodnotí dopravu ve městě jako „hrůzu“, „kolaps“ či „tragédii“. Stání a popojíždění už berou jako samozřejmost. Auto se pro jednoho stalo pojízdnou kanceláří, pro druhého dalším obývacím pokojem.