Kapitán Schettino přijel na vrak své lodi hledat pravdu

Giglio (Itálie) – Poprvé od ztroskotání své lodi před dvěma lety se dnes kapitán Francesco Schettino vrátil na její vrak. Návštěva Costy Concordie u ostrova Giglio je součástí vyšetřování tragédie, která si vyžádala 32 obětí. Schettino je obžalován ze zavinění neštěstí a hrozí mu 20 let vězení. Návštěva lodi mu podle jeho slov pomůže najít pravdu.

Schettino sám požádal o možnost navštívit vrak lodi v rámci soudem nařízené inspekce záložního generátoru. Tento generátor, který je klíčový pro zachování nejdůležitějších funkcí plavidla v případě výpadku elektřiny, přestal krátce po nárazu lodě na útes pracovat. Tím byly vyřazeny z provozu výtahy, mechanismus pro spouštění záchranných člunů i pumpy pro odčerpávání vody. Schettino se snaží přesvědčit soudce o tom, že ne všechna vznesená obvinění padají na jeho hlavu, a případné potvrzení závady generátoru by mu mohlo přinést naději na nižší trest.

Francesco Schettino (třetí zleva) na vraku Costy Concordie
Zdroj: Andrew Medichini/ČTK/AP

Schettino ve středu uvedl, že jeho návštěva lodi „pomůže najít pravdu“. Soud Schettinovi povolil účastnit se druhé inspekce expertů na lodi. Na plavidlo byl ale vpuštěn „jako obžalovaný, nikoli jako konzultant“ a má povolení „pouze být přítomen, a ne jakkoli zasahovat“. Krátce před první expertizou lodi 23. ledna podle Schettinových obhájců někdo na lodním můstku manipuloval s důkazy, což je nyní předmětem jiného vyšetřování.

Luxusní parník Costa Concordia v noci 13. ledna 2012 najel u toskánských břehů na mělčinu a částečně se převrátil. Na palubě bylo 4 229 osob, z toho 3 200 turistů. Bývalý kapitán Schettino je obžalován z několikanásobného zabití z nedbalosti, ze zavinění nehody plavidla a z toho, že loď opustil v době, kdy na palubě ještě byli lidé. Vrak 290 metrů dlouhé lodi byl při technicky velmi náročné operaci vyzdvižen a odtažen k pobřeží loni v září a po skončení vyšetřování bude sešrotován. O lukrativní kontrakt na rozebrání plavidla se nyní ucházejí přístavy v Itálii, Británii, Francii, Turecku a Číně.

Schettino chtěl podle svých slov vidět osobně, jak to na lodi vypadá, a chce také vyvrátit svůj mediální obraz zbabělce, který utekl z potápějící se lodi. Tvrdí také, že najetím na mělčinu zabránil tomu, aby loď klesla ke dnu ve velké hloubce, kde by se mohly utopit stovky pasažérů. Jistou část odpovědnosti za neštěstí ale přijal, když loni v televizním rozhovoru požádal o odpuštění, když mluvil o zemřelých.

Troskami Costy se Schettino procházel tři hodiny. Že by při pohledu na loď plakal, ale popírá. „Vrátil jsem se, abych přidal technický pohled jako kapitán a abych se tu ukázal. O vině a odpovědnosti rozhodne až samotný proces,“ prohlásil.

Vinu za neštěstí Schettino nadále odmítá a připisuje ji indonéskému kormidelníkovi Jacobu Ruslimu Binovi. Tomu totiž trvalo 13 vteřin, než zareagoval na rozkaz otočit kormidlem doleva. Toto prodlení bylo přitom podle italského kapitána klíčové. Pět lidí už v souvislosti s havárií od soudu s tresty odešlo a dvacet měsíců dostal po přiznání i kormidelník.

Obyvatelé ostrova už mají pozornosti kvůli předloňské tragédii dost. Pevně věří, že úřady zničený kolos opravdu v červnu odtáhnou pryč a že místo zvědavců k nim v létě zase začnou jezdit turisté na delší pobyty.

Vydáno pod