Do Panamského průplavu se vrátí dělníci, bude se dál rozšiřovat

Panama/Madrid – Práce na rozšíření Panamského průplavu, které se zastavily na začátku února, by se mohly brzy znovu rozjet. Panamská vláda se totiž dohodla na pokračování stavby s konsorciem stavebních firem vedených španělskou společností Sacyr. Panama v rámci dohody uhradí část nově vzniklých nákladů, které byly předmětem sporu.

Rozšíření průplavu ohrozil požadavek firem na uhrazení nově vzniklých nákladů ve výši 1,2 miliardy eur (přes 32 miliard korun). Panamský úřad PCA spravující kanál nechtěl o doplacení peněz ani slyšet a práce na rozšíření kanálu se počátkem února zastavily. Panamská vláda tehdy pohrozila, že na dokončení stavby najme nové firmy. Španělé zase tvrdili, že je v ohrožení až 10 tisíc pracovních míst.

Nyní se obě strany shodly na urovnání sporu. „Dohoda vyřešila záležitost financování dostavby kanálu včetně nových nákladů ve výši 1,2 miliardy eur,“ uvedl dnes Sacyr v prohlášení. PCA předtím sdělila, že Panama i konsorcium se budou v první fázi podílet na nových nákladech částkou 100 milionů dolarů.

Panamským průplavem prochází asi pět procent veškeré světové námořní dopravy, kapacita sto let staré stavby už ale nestačí. Úřad PCA vyhlásil v roce 2009 soutěž na rozšíření průplavu, kterou vyhrálo konsorcium firem v čele se španělskou společností Sacyr. Vítězné sdružení vyhrálo s cenou 3,2 miliardy dolarů, která byla výrazně nižší, než kolik nabízela konkurence i kolik činil odhad samotného úřadu. Ten počítal s cenou 3,8 miliardy dolarů.

Fakta o Panamském průplavu

  • Průplav je dlouhý 81,6 kilometru.
  • Jeho šířka se pohybuje od 150 až 305 metrů.
  • Má 6 zdymadel.
  • Lodě, které chtějí kanálem proplout, musí obvykle čekat celý den, než na ně přijde řada.

Sacyr ale na přelomu roku přišel s tvrzením, že dostal od úřadu PCA nepřesné informace o řadě věcí souvisejících se stavbou a že zároveň nepředvídatelně vzrostly náklady o další 1,2 miliardy eur. Kritici Španělům vyčítají, že již v době soutěže údajně věděli, že za nabídnutou cenu nemohou stavbu dokončit.

Americké lobby

Na brzké rozšíření průplavu tlačí mimo jiné Spojené státy. Tři čtvrtiny zboží projíždějícího Panamou totiž buď svou pouť začalo nebo končí ve Spojených státech. Washington navíc počítá s tím, že by v budoucnu obří lodě, které zatím Panamou neprojedou, mohly dovážet zkapalněný zemní plyn do Číny a Japonska.

„Asiaté mají zájem o americký plyn, američtí operátoři mají zájem ho na asijský trh dodávat, protože nabízí nejlepší ceny na světě,“ uvedla ředitelka konzultantské firmy IHS CERA Mary Barcellová.

Práce na rozšíření Panamského průplavu
Zdroj: ČTK/EFE/Chema Moya

Podle původních plánů měl být kanál rozšířen již začátkem příštího roku, podle nově uzavřené dohody se termín posouvá na jeho konec. Historie se opakuje: jednu z nejsložitějších staveb své doby provázela zdržení už při jejím vzniku před 100 lety.

Krvavá stavba

Panamský průplav bývá považován za jeden z technických divů světa a také za jednu z nejkrvavějších staveb v historii lidstva. Vodní dílo si jen v prvních devíti letech stavby pod taktovkou Francie vyžádalo 20 tisíc lidských životů. Dělníky zabíjeli kromě četných nehod také infikovaní komáři.

Francouzi nakonec po devíti letech své snažení vzdali a nechali jen ze třetiny hotovou stavbu, včetně nové železnice, napospas osudu. Stavba pak 12 let stála. Teprve poté se do středoamerické džungle vrátili Američané, kteří měli už tehdy na dokončení díla obchodní zájem. Práce trvaly dalších 13 let. Teprve v roce 1914 ho Američané slavnostně otevřeli.