Ztracené malajsijské letadlo: USA nevylučují možnost terorismu

Kuala Lumpur – Spojené státy začaly zkoumat, jestli ztracený malajsijský Boeing 777 nezničili teroristé. Letoun společnosti Malajsia Airlines mířil z Kuala Lumpuru do Pekingu a nejspíš se zřítil do moře. Svědčí o tom rozsáhlé olejové skvrny na hladině. Na palubě bylo 239 lidí, většinou šlo o Číňany. Žadní Češi se na palubě nenalézali. Dva ze seznamu cestujících ale v letadle vůbec nebyli a jsou tak naživu - šlo o Itala a Rakušana. Oběma už dřív někdo v Asii ukradl pasy.

Američané reagovali podle televize NBC novým směrem vyšetřování na informace, že dva pasažéři, jejichž jména figurují na seznamu cestujících pohřešovaného letadla, jsou naživu a že jim byly při minulých cestách do Asie ukradeny pasy. Jde o občany Itálie a Rakouska. Americké úřady ale zatím souvislost ukradených pasů přímo s terorismem nezjistili. Podle nich je ve hře i varianta, že případy mohou souviset s jinými zločiny, například s pašováním drog. „Ještě jsme spojitost s terorismem nenalezli, zatím je velmi brzy a rozhodně není nic definitivní,“ sdělil NBC nejmenovaný činitel.

Malajsijský ministr dopravy Hishamuddin Hussein varoval před spekulacemi. Hovořil pouze o ztrátě kontaktu s posádkou. To, že se stroj zřítil, potvrdit odmítl. „Děláme vše, co je v našich silách, abychom zjistili, kde to letadlo je. Čekáme na přesné informace malajsijské armády, ta očekává další informace vietnamské strany,“ sdělil Hussein novinářům.

Vietnamský admirál citovaný vietnamskými médii sdělil, že podle armádních radarů letadlo spadlo 153 mil (280 kilometrů) jižně od vietnamského ostrova Tho Chu. To se ale zatím nepotvrdilo. Prostor, kam se stroj zřejmě zřítil, vietnamští záchranáři údajně už lokalizovali a vydali se na místo.

Později vietnamský úřad civilního letectví oznámil, že jeho letadla našla u ostrova Tho Chu dvě velké olejové skvrny. Vietnam k nim vyslal lodě. Zatím nikdo oficiálně nepotvrdil, že skvrny souvisí s hledaným letadlem, ale mohly by být údajně zbytkem po uniklém palivu. Jsou o délce deset a patnáct kilometrů a vzdáleny jsou asi 500 metrů jedna od druhé.

Nikde na trase letadla prý zatím nebyly zpozorovány trosky. Pilot ale neodvysílal tísňový signál, což je podle letových odborníků nezvyklé. Podobný případ je znám z roku 2009, kdy rovněž bez tísňového signálu spadlo po čtyřech hodinách letu do moře letadlo společnosti Air France na trase z Brazílie do Francie.

I přes skvrny na moři zřícení letadla zatím žádnými úřady potvrzeno nebylo. Odborník na letectví Martin Velek však jinou variantu než nehodu považuje za vysoce nepravděpodobnou. „Zatím ještě není známo, že by letadlo bylo takovou dobu absolutně nezvěstné a pak se někde objevilo. Domnívám se proto, že letadlo spadlo,“ poznamenal pro ČT24 letecký publicista Velek.

Okolnosti letu přitom měly být ideální. Panovalo dobré počasí, ve stroji bylo palivo na sedm a půl hodiny letu, letadlo se rovněž v době zmizení nacházelo ve vysoké výšce. Navíc kapitán byl zkušený a malajsijské aerolinie i Boeing 777 mají dobré bezpečnostní záznamy. Přesto se lidé čekající na pekingském letišti svých blízkých nedočkali.

Boeing 777-200 startoval z Kuala Lumpuru v pátek 17:21 SEČ (sobota 00:21 místního času) a v Pekingu měl spoj s označením MH370 přistát ve 23:30 SEČ (sobota 6:30 místního času)

Příletová hala v Pekingu hlásí zpoždění letu MH370
Zdroj: imago stock&people/ČTK

Velvyslanec České republiky v Malajsii Rudolf Hykl potvrdil, že podle centra pro katastrofy malajsijského ministerstva zahraničí nejsou na palubě žádní Češi. Na palubě bylo kromě dvanáctičlenné posádky 227 pasažérů, z nich 153 byli Číňané a Tchajwanci a 38 Malajsijci.

Podle později zpřesněné informace také sedm Indonésanů a šest Australanů, dále lidé z Francie, Ukrajiny, Kanady, Ruska či Nizozemska, dohromady ze 14 zemí. Mezi cestujícími také byly dvě malé děti.

Zmatky a stížnosti příbuzných

Čínští příbuzní pohřešovaných si ovšem začali stěžovat na úřady v Pekingu. Ty je údajně nechaly odvézt do hotelu poblíž pekingského letiště s tím, že tam mají vyčkat na další informace. Asi dvacítka těchto lidí však podle agentury Reuters zlobně vyrazila ven a stěžovala si před zraky novinářů.

Příbuzní cestujících ze ztraceného letadla v Pekingu
Zdroj: ČTK/ZUMA/Shen Bohan

„Není tady nikdo z letecké společnosti, nemůžeme najít jediného člověka. Prostě nás zavřeli do pokoje a řekli, abychom čekali. Chceme, aby se někdo ukázal, nedali nám ani seznam pasažérů,“ řekl jeden z mužů. Další z příbuzných se snažil vyhnout se novinářům a pouze si postěžoval: „Jednají s námi jako se psy.“

Ke zmatku přispěla rychle popřená zpráva, podle níž letadlo přistálo v jihočínském městě Nan-ning. I když čínská vláda to nepotvrdila, některá čínská média spekulují, že údaj byl mylný a že místem přistání mělo být vietnamské místo zvané Nan Ming. Ke kritikům se připojila i čínská agentura Nová Čína, když na své adrese na sociálních sítích napsala, že malajsijské aerolinky čekaly pět hodin, než oznámily ztrátu kontaktu s letadlem.

Zaměstnanec společnosti Malaysia Airlines odpovídá na dotazy novinářů
Zdroj: Xinhua/ČTK/ZUMA

Územní spory jdou stranou

Malajsijský letoun se z radarů ztratil, když prolétal oblastí Jihočínského moře, jehož části si nárokuje několik asijských států, zejména Čína a Filipíny. Jejich napjaté vztahy, které se nejednou nebezpečně přiblížily ozbrojenému konfliktu, dnes v důsledku tragické havárie ustoupily.

Do záchranných prací se zapojili záchranáři Malajsie, Vietnamu, Číny i Filipín. Čína na pomoc záchranářům vyslala dva pomocné čluny a Filipíny tři hlídkové lodi a tři letadla. „V mimořádných situacích musíme postupovat společně bez ohledu na hraniční problémy,“ prohlásil velitel filipínského západního vojenského okruhu Roy Deveraturda.

Dnešní nehoda je již druhou vážnou nehodou letounu Boeing 777 za necelý rok. Toto letadlo přitom od zahájení letů v roce 1995 nemělo žádné problémy s bezpečností. Loni v létě měl letoun 777 aerolinek Asiana Airlines nehodu při přistání v San Francisku, při nehodě přišli o život tři cestující.

Vydáno pod