
Bez komentáře: 115. výročí elektrických tramvají v Moskvě
Celých devatenáct let se Moskva zpozdila za svým rivalem Petrohradem se zavedením elektrických tramvají. I nyní, po 115 letech sice moskevské tramvaje proti petrohradským zaostávají, přesto jezdí po jednom z nejrozsáhlejších systémů světa. Celková délka tratí 181 kilometrů sice nestačí na Petrohrad (240 km), Berlín (190 km), či dokonce Melbourne (nejdelší světová síť s 245 km), ale po nich je čtvrtá nejrozsáhlejší a například oproti Praze (140 km) téměř o čtvrtinu větší. Stalo se tak přesto, že moskevské vedení v 70. letech síť výrazně regulovalo a uvažovalo o jejím zrušení – nakonec ale jen trati oddělilo do dvou nezávislých systémů.
Po letech útlumu a následných rozsáhlých rekonstrukcích dochovaných tratí plánuje dopravní podnik Mosgotrans opětovné rozšiřování sítě. „Tramvaje v Moskvě mají velkou budoucnost. Plánujeme jejich další rozšíření,“ uvedl ředitel Mosgotrans Jevgenij Michailov.
Po moskevských tramvajových tratích jezdí 960 vozidel, mezi kterými nechybí ani typ Tatra T3. K vidění byly i její dvoudveřové varianty, v minulosti Moskvu obrážely i další tramvaje vyráběné v minulosti na pražském Smíchově. Od 90. let však zdejší koleje ovládla ruská strojírna UKVZ. Obrat však přinesla docela čerstvá zakázka na nové článkové nízkopodlažní tramvaje. „Zhruba za měsíc bude na linkách v moskevských ulicích možné spatřit tramvaje od Uraltransmaše a polské společnosti PESA,“ přiblížil Jevgenij Michailov. Tramvají PESA Foxtrot má v Moskvě jezdit 120.