Cesta civilním letadlem? V budoucnu možná s protiraketovými systémy

Rok 2014 je pro aerolinky tragický. Zřítilo se hned několik letadel a mrtvých jsou stovky. Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) proto svolává členské země na konferenci o bezpečnosti letového provozu. Nad některými nebezpečnými zónami se často z finančních důvodů létá dál. Řešením by mohly být protiraketové systémy, jimiž by disponovala civilní letadla. Podle odborníků je ale nejdůležitější mít ty „správné informace“.

  • Odhalené mezery v systému 

V troskách malajsijského boeingu leží hned několik otázek. Nejde jen o to, kdo po něm střílel, z popela tu může povstat i obroda mezinárodních pravidel letecké bezpečnosti. „Co se stalo letu MH17, je tragédie, ke které nemělo dojít, odhalila mezery v systému,“ konstatoval ředitel Mezinárodní asociace leteckých dopravců Tony Tyler.

  • Ukrajinské nebe zeje prázdnotou 

Dnes se nad východní Ukrajinou nelétá, 17. července tu ale bylo poměrně živo. Některé aerolinky se, stejně jako evropští regulátoři, spolehly na ujištění místních úřadů, že nad 10 kilometrů je bezpečno. „Tady se hrubě, s nemalou cenou na lidských životech, zaspalo,“ říká letecký publicista Martin Velek.

Katastrofa MH17: To, co zbylo z letadla
Zdroj: ČT24/Pavel Novotný
  • Uzavřít letecký prostor stojí peníze

Stát za řízení svého letového provozu inkasuje nemalé peníze, nechce se dostat do izolace, přiznat tíhu problémů, nebo prostě selže – důvodů, proč nebe nezavřít, je dost. I dnes někteří létají nad nebezpečnými oblastmi. Rozhodnutí je jen na aerolinkách.

Stodolarová bankovka
Zdroj: CHROMORANGE/Bilderbox/ČTK/Picture Alliance
  • Budou letadla do budoucna vybavena protiraketovými systémy?

Nyní se ozývají hlasy po vybavení civilních letadel protiraketovými systémy. Zatím je vlastní jen izraelské aerolinky nebo letka amerického prezidenta. „Víme, že teroristé vlastní tisíce přenosných protiletadlových střel, už jsme viděli dost tragédií,“ podotýká americký senátor Chuck Schumer. „Firmy, které vyrábějí tyto vojenské věci, by bezpochyby byly rády, kdyby se to od nich kupovalo, a kdyby to kupoval civil, budou ještě raději, protože těch letadel je daleko víc,“ upozorňuje Velek. 

Na nákup, montáž, údržbu a výcvik pilotů by šly miliardy dolarů, ovšem s nejistým výsledkem. Letadla by totiž těžko měla komplexní ochranu před střelami naváděnými radarem, tepelně nebo před těmi nenaváděnými. „Pokud máte blázny, kteří chtějí sestřelit letadlo a mají sofistikované zbraně země-vzduch, tak s tím moc nenaděláte,“ myslí si bezpečnostní konzultant Martin Streetly. 

  • Nejdůležitější jsou informace 

Většina odborníků se shoduje, že cesta k bezpečnému nebi je dlážděná správnými informacemi pocházejícími od států nebo i z nezávislých zdrojů. Aerolinky jednoduše potřebují vědět, kudy mohou létat a kudy ne.

  • Letecká doprava? Pořád je nejbezpečnější 

I přes problémy ale zůstává letecká doprava podle statistik tou nejbezpečnější. Průměrně v letadle zahyne na 380 lidí ročně. Letos si přitom letenku koupí přes 3 miliardy lidí. 

GRAFIKA o letecké bezpečnosti k dispozici ZDE