Rusko zvažuje v odvetě za sankce zákaz letů přes Sibiř

Moskva – Ukrajinská krize a uzavření nebe nad Doněckem výrazně změnily dopravu nad Evropou. Situaci nekomplikuje nejen zapovězený východoukrajinský koridor, ale i nové výhružky z Ruska. Moskva totiž zvažuje omezení nebo úplný zákaz tranzitních letů přes Sibiř. Mělo by jít o odpověď na sankce Evropské unie. Zákaz sibiřských tranzitních letů by prodražil lety z Evropy do Asie a mohl poškodit velké západoevropské aerolinky. Společnosti mezitím plánují, že se kvůli bezpečnosti začnou vyhýbat i dalším lokalitám – například Iráku.

Právě obávané státy jako Afghánistán, Sýrie či zmíněný Irák stojí na trase mnoha linek spojujících Evropu s Asií. I když hlavní tah stále vede přes Irák, některé letecké společnosti začínají potenciálně nebezpečná území oblétávat. Cestující tak musí počítat s tím, že se jim délka letu může o několik minut prodloužit. Na některých linkách volí delší trasy například firmy Emirates nebo Lufthansa. Letenky se ale zatím nezdražují.

Po uzavření koridoru nad Doněckem není ve vzduchu žádný stroj. Letadla se přesunula převážně nad Bulharsko, Rumunsko nebo Turecko. Právě v této oblasti přibyla až pětina letadel. Hustší provoz je ale i nad Českem.

Hustota leteckého provozu nad Evropou
Zdroj: ČT24/planefinder.net

Zatrhnutí sibiřských letů jako odveta za sankce

Lufthansa, Air France-KLM i International Airlines Group (tj. mateřská firma British Airways a Iberie) létají do Číny, Japonska či Hong Kongu přes Sibiř. Rusko nyní uvažuje o uzavření či omezení tranzitních tras, které přitom jsou západoevropským aerolinkám k dispozici již od sovětských dob. Podle vládního zdroje Vedomostí má jít o odvetu za evropské sankce, v jejichž důsledku musel ukončit provoz nízkonákladový ruský dopravce Dobrolet, který se specializoval na lety na Krym.

Ukrajinská krize mění letové trasy (zdroj: ČT24)

Kdyby se musely letecké spoje z Londýna, Paříže či Amsterodamu do Pekingu anebo Tokia vyhýbat Rusku, prodloužila by se jejich trasa o čtyři tisíce kilometrů. Každý let by se aerolinkám prodražil o desítky tisíc dolarů, cestující by navíc museli k dnešním zhruba dvanácti až třinácti hodinám přičíst další čtyři až pět.

Uzavření tranzitní trasy přes Sibiř by však poznamenalo i ruského národního dopravce Aeroflot. K němu míří poplatky za průlety od zahraničních dopravců. Vedomosti uvedly s odkazem na osobu „blízkou představenstvu Aeroflotu“, že jde ročně až o 300 milionů dolarů.