Trosky letadla AirAsia se našly u Bornea. Záchranáři vytahují těla z moře

Jakarta – Pátrací letoun nalezl u pobřeží Bornea trosky letadla společnosti Indonesia AirAsia, které zmizelo v neděli ráno při letu ze Surabaje do Singapuru. Záchranáři začali z moře vyzvedávat těla obětí. Záchranná operace, kterou komplikují vysoké vlny, bude pokračovat i v noci. Dalším úkolem pro pátrací týmy bude nalézt černé skříňky, aby vyšetřovatelé mohli objasnit, co se na palubě stalo.

Předměty, které podle indonéského ministerstva dopravy jsou troskami ztraceného Airbusu A320 PK-AXC, nalezl pátrací letoun v jedenáct hodin indonéského času asi deset kilometrů od místa, kde airbus ztratil kontakt s řízením letového provozu. Od břehu Bornea je lokalita vzdálená asi 160 kilometrů.

Ředitel indonéského úřadu pro civilní letectví oznámil, že předměty jsou troskami stroje, který zmizel při nedělním letu QZ8501. „Můžeme potvrdit, že jde o letadlo AirAsia. Ministr dopravy brzy odletí na místo,“ řekl šéf úřadu Djoko Murjatmodjo. Indonéská média informovala, že pátrací letouny spatřila na hladině trosky letadla, lidská těla, záchrannou vestu i zavazadla. „Tělo vypadalo nafouklé,“ citoval web Kompas.com Tri Wibowa, který byl na palubě pátracího herculesu.

Záchranáři zatím začali vyzvedávat těla. Podle mluvčího indonéského námořnictva Manahana Simorangkira Kadispenala se jich podařilo najít již čtyřicet, což ale později dementoval šéf pátracího týmu, když hovořil o třech zachycených obětech.

Operace se účastní asi 30 lodí a 21 letadel a několik vrtulníků. Práci podle šéfa záchranářů Fransiska Bambanga Soelistya komplikují třímetrové vlny. Vyzvedávání těl či zavazadel bude podle něj pokračovat i v noci.

Zpravodaj agentury Reuters popsal zoufalství příbuzných obětí tragédie, když v televizním vysílání sledovali záběry na plovoucí těla. Několik lidí v krizovém centru v Surabaji se zhroutilo, popsal zpravodaj. Do Surabaje se vypravil také šéf AirAsia Tony Fernandes. „Cokoli můžeme v AirAsia udělat, to uděláme,“ vzkázal na svém Twitteru. „Mé srdce je plné bolesti za všechny rodiny, kterých se dotýká let QZ8501. Za společnost AirAsia jimk chci vyjádřit upřímnou soustrast. Slova nedokáží popsat mou lítost,“ dodal.

I am rushing to Surabaya. Whatever we can do at Airasia we will be doing.

My heart is filled with sadness for all the families involved in QZ 8501. On behalf of AirAsia my condolences … http://t.co/OJGobL93cR

Další problémy AirAsia

Na Filipínách dnes havarovalo další letadlo společnosti AirAsia, obešlo se to ale bez obětí. Stroj minul přistávací dráhu a zastavil mimo ni. Na palubě bylo 159 pasažérů, žádný z nich nebyl při nouzovém přistání zraněn. Let Z2 272 mířil z filipínské Manily do Kalibo. Kvůli špatnému počasí měl před nepovedeným přistáním už několik hodin zpoždění.

Pátrání pokračuje, je potřeba získat černé skříňky

Oblast pátrání se dnes nejprve rozšířila. Dosud letouny a lodě prohledávaly Jávské moře v místech, kudy zmizelý stroj letěl. Před objevením trosek pátrání rozšířily k okolním ostrovům včetně Bornea.

Operace ale nalezením části trosek nekončí. Pod hladinou jsou černé skříňky, které nyní budou pátrací týmy hledat. „Jejich nalezení a vyhodnocení by mělo jasně říct, co se v posledních okamžicích na palubě odehrávalo – nebo celou genezi té katastrofy: co dělala posádka, co bylo s letadlem. Na záznamu letových dat jsou poslední dvě hodiny nebo hodina toho, co se dělo s letadlem: poloha kormidel, režim motorů, směr letu a vše ostatní je tam zachyceno,“ popsal letecký publicista Martin Velek.

Pátrání po troskách
Zdroj: ČT24

Pátrání by ale podle něj nemělo být složité, situaci srovnal například s podmínkami, ve kterých před pěti lety záchranáři pátrali po troskách a letových záznamnících airbusu společnosti Air France, který se zřítil do Atlantiku při letu z Ria de Janeiro do Paříže. Jávské moře je mělké, navíc je nyní možné zúžit oblast hledání. „Je už známo, kde jsou trosky, takže se dá předpokládat, že v jejich nedalekém okolí budou černé skříňky, které vysílají lokalizátory akustický signál, takže se podle toho dají snáze nalézt,“ shrnul Martin Velek.

Informace by mohla podat také posádka dalšího letadla AirAsia, které se v době nehody v oblasti pohybovalo. „Nad ním letěl letoun stejné společnosti – ještě ve vyšší hladině – a měl rozhodně přehled o meteorologické situaci. Možná mezi sebou mohli komunikovat,“ upozornil inspektor Úřadu pro civilní letectví Vladimír Peroutka.

Jak letadlo informuje o poloze, vysvětlil Vladimír Peroutka:

„Letoun má systém, kdy víme o jeho poloze i jeho výšce, tak zvaný odpovídač. Pokud zmizel z radaru, to znamená, že buď měl závadu, nebo přestalo napájení, což mohlo být už v oblasti pádu, že se letoun třeba roztrhl. Potom má vlastní ELT, to znamená emergency locator transmiter, který říká družicím, kam letadlo padá – to už je nouzový signál. Zatím nikdo neřekl, že tento signál byl slyšet.“

Změna kurzu ihned, stoupání až později

Kontrola letového provozu ztratila kontakt s letem QZ8501 se 162 lidmi na palubě v neděli v 6:18 místního času, tedy 43 minut po startu. Dispečer naposledy hovořil s pilotem o šest minut dříve, kdy byl letoun na letové hladině 320 (zhruba ve výšce 9,8 kilometru, letová hladina ale nemusí být při přepočtu na metry neměnná) a žádal o povolení vystoupit na letovou hladinu 380 (zhruba 11,6 kilometru). Podle letového dispečinku AirNav Indonesia pilot žádost nezdůvodnil, objevily se ale informace o bouři, které se tak chtěl vyhnout.

Podle Tomáše Smetánky se objevila nová informace, že pilot kromě stoupání chtěl také změnit kurz. „Požádal o změnu trasy, o vybočení doleva, což mu bylo povoleno. Pak chtěl také zvýšit letovou hladinu, což mu nebylo povoleno hned, protože se v oblasti nad ním pohybovala další letadla. Poté, co mu to po dvou minutách povoleno bylo, už se letadlo odmlčelo, další spojení se nepodařilo,“ popsal diplomat.

Inspektor Vladimír Peroutka upozornil, že právě změna kurzu je při vyhýbání bouřce obvyklejší než stoupání. „Stoupání letadla nad bouřku je vždy rizikovou záležitostí, protože bouřka se vyvíjí. Zejména v těchto rovníkových oblastech stoupá velice rychle,“ poukázal. Airbus však nakonec povolení ke stoupání dostal. Již však neodpověděl. Letadlo bylo v tom okamžiku ještě na radaru identifikované přes automatický signál. Vzápětí ale zmizelo. Stroj byl oficiálně prohlášen za nezvěstný v 7:55 místního času.

Velvyslanec v Indonésii Tomáš Smetánka o informacích o pátrání:

„Informace jdou po dvou liniích, jedny jsou oficiální, které jdou přes ministerstvo dopravy a Indonéskou agenturu pro vyhledávání a záchranu, druhé jsou od firmy AirAsia, která se k tomu staví velmi zodpovědně. Její šéf a převážný majitel Tony Fernandes přiletěl do Surabaje a byl ve styku s lidmi, kteří měli na palubě rodinné příslušníky nebo přátele. Je to zásadní rozdíl oproti tomu, co zažívali lidé po katastrofě malajsijského letadla letos v březnu.“

Do pátrání po troskách se zapojila plavidla a letouny z pěti zemí. „V současnosti pátrá asi 30 lodí, patnáct letadel a sedm vrtulníků. Jsou to kromě Indonésie Singapur, Malajsie, Austrálie, na cestě má být jedno plavidlo amerického námořnictva,“ upřesnil velvyslanec Smetánka. Největším dosavadním výsledkem jejich úsilí byla olejová skvrna u ostrova Belitung. Nepodařilo se však prokázat, že pochází z leteckého paliva.

Místo pádu letu QZ8501
Zdroj: ČT24