Mladoboleslavský požár zkomplikoval výrobu Octavií, škodovka jich odloží 16 tisíc

Víkendový požár v mladoboleslavských výrobních a skladovacích halách způsobil škodu přesahující dle předběžných odhadů miliardu korun. Mezi zasaženými podniky byl i dodavatel automobilky Škoda, která tak zatím odloží 16 tisíc nedokončených vozů, uvedl pro server HN.cz předseda odborů Jaroslav Povšík. Policisté vyšetřují požár jako obecné ohrožení z nedbalosti, nadále ale pracují se třemi verzemi. Nevylučují možnost úmyslného založení, variantou je i technická závada.

Kriminalisté nyní vyhodnocují všechny dostupné kamerové záznamy, vyslýchají svědky i zástupce poškozených firem. Podle policejní mluvčí Barbory Schneeweissové je možné, že na základě nových informací případ ještě překvalifikují.

„Kdybychom zjistili, že to nebylo nedbalostní jednání nebo závada, a měli bychom podezření na konkrétní osobu, která mohla požár úmyslně způsobit, tak už by to samozřejmě nebylo obecné ohrožení z nedbalosti, ale obecné ohrožení,“ avizuje mluvčí.

Podle Schneeweissové požár poničil prostory více firem. O jaké společnosti jde, policie nebude sdělovat.

Výrobu aut ovlivní následky požáru na měsíce, míní Povšík

Předseda odborů ve Škodě Auto Povšík pro HN.cz uvedl, že oheň vypukl u firmy Faurecia, která je dodavatelem pro škodovku, a přenesl se na závod dalšího z dodavatelů automobilky, podnik Grupo Antolin, který celý vyhořel. Společnost vyrábí interiérové díly pro automobilový průmysl, specializuje se na vstřikování plastů a montáž interiérových dílů aut. V halách byly podle policie plastové součásti aut a linky na jejich výrobu. Firma pro Škodu dodává díly takzvaně just-in-time, automobilka tedy nemá zásoby jejích dílů na skladě.

„Dělají pro nás výplně dveří, v zasaženém závodě se jen kašírují. Potahují se látkou přes plastovou výplň. Bez dané látky ale nemůžeme dát auta do prodeje,“ vysvětluje Povšík. „Rozhodli jsme se vozy přesto vyrábět, jen je budeme nedokončené odstavovat. A jakmile budeme mít kašír, tak je budeme kompletovat, je to pro nás alfa a omega. Pravděpodobně budeme auta dodělávat na místě, nebudeme je vozit zpět do fabriky, jako to bylo dříve zvykem,“ doplnil.

Bez látky bude muset Škoda Auto podle něj odstavovat každou vyrobenou Octavii. Výpadek se bude týkat pouze tohoto modelu. „Odhadem můžu říct, že v základu odložíme kvůli požáru 16 tisíc nedokončených Octavií, než se situace uklidní. Ale uvidíme, jak rychle se obnoví výroba v Grupo Antolin,“ komentuje Povšík.

Situace se podle něj dotkne i závodů Volkswagen a Hyundai, kterým Grupo Antolin výplně také dodává. Náhradní řešení se podle Povšíka připravuje v Turnově, kde má firma další závod. „Potřebujeme, aby se výroba co nejdříve rozjela. Bude trvat několik měsíců, než bude vše v pořádku,“ dodal. 

Kamila Andrlová z Grupo Antolin Turnov v pondělí odmítla poskytnout jakékoliv vyjádření. „Jsme plně k dispozici vyšetřovacímu týmu, ale víc nechceme sdělovat,“ dodala. Podle úterní Mladé fronty DNES požár zničil výrobní linky pro Škodu Octavii, Volkswagen Arteon a ještě další značku, zachránit se podařilo linku pro Audi TT.

Podle předběžných odhadů přesáhla škoda miliardu korun

Škodu budou vyšetřovatelé ještě upřesňovat podle vyčíslení hodnoty majetku od jednotlivých firem. Kdy bude známo konečné číslo, zatím není jasné. „Samozřejmě veškeré výslechy nelze provést během jednoho dne,“ podotkla mluvčí. Zřejmě bude ke stanovení škody potřeba získat i odborné vyjádření znalců.

Mluvčí středočeských hasičů Vladimíra Kereková v úterý řekla, že vyšetřování potrvá delší dobu. Schneeweissová poukázala na to, že jen prověřování kamerových záznamů a výslechy zaberou řádově dny.

Hořet začaly v sobotu večer nejprve dřevěné palety. Z nich se oheň rozšířil na výrobní a skladovací haly v sousedství. Hasiči požár zlikvidovali v neděli odpoledne zhruba po 17 hodinách, nikdo nebyl zraněn. Šlo o jeden z nejničivějších požárů v Česku. Doposud nejvyšší škodu ve výši čtyř miliard korun způsobil v roce 2015 požár areálu Unipetrolu v Záluží u Litvínova.