V Praze je tématem metro D, stav mostů, silniční okruhy nebo dostupnost bydlení

Ve volbách před čtyřmi lety zvítězilo v Praze hnutí ANO, které sestavilo koalici s ČSSD a Trojkoalicí (KDU-ČSL, STAN, Zelení). Vládnutí však provázely spory, což se projevilo i na stavu města. Spíše než rozvoj a investice bylo pro Prahu charakteristické politikaření. Během tohoto funkčního období se podařilo dokončit Metropolitní plán, na straně druhé stále není rozhodnuto o stavbě linky metra D a ve špatném stavu jsou i pražské mosty.

Před čtyřmi lety zvítězilo v Praze ANO, které o přibližně dva procentní body porazilo druhou TOP 09. Na spolupráci se vítězné hnutí v čele s nově zvolenou primátorkou dohodlo se sociálními demokraty a Trojkoalicí, tvořenou lidovci, Starosty a Zelenými. V opozici se tak ocitli občanští demokraté, Piráti a komunisté. ANO porazilo druhou TOP 09 jen o přibližně dva procentní body. 

Vítěznému ANO, které porazilo druhou TOP 09 jen o přibližně dva procentní body, připadl post primátorky – tou se stala Adriana Krnáčová. V radě zasedli také zástupci ČSSD a Trojkoalice. V opozici se ocitli občanští demokraté, Piráti a komunisté.

Koalice fungovala jen velmi obtížně, vnitřní spory vedly v listopadu 2015 dokonce k jejímu rozpadu. Otázkou bylo, zda zastupitelský klub ANO vydrží a nerozpadne se, stejně tak bylo nejisté udržení primátorky Krnáčové v křesle. Nakonec vznikla staronová koalice v totožném složení a navzdory častým svárům koalice vydržela celé funkční období.

Před letošními volbami se politická scéna v Praze mírně přeskupila. TOP 09, Starostové a lidovci vytvořili kandidátku Spojené síly pro Prahu, kartami mohou zamíchat i další noví političtí hráči. Kandidátku Praha sobě na základě petice sestavil bývalý lidovecký zastupitel a poslanec Jan Čižinský, do voleb jde i subjekt Starostové pro Prahu a o místa v pražském zastupitelstvu bude bojovat i hnutí SPD.

Uzavřené mosty a linka metra D

Velkým tématem posledních let se v pražské politice staly mosty. Nejistá je budoucnost Libeňského mostu – politici se přou o to, zda má být rekonstruován, nebo zbourán a místo něj postaven nový. Aktuálně se rozhoduje o provizorní lávce v Troji, namísto té, která se zřítila loni v prosinci. Uzavřen pro pěší je i železniční most, jehož lávka nyní prochází rekonstrukcí. Ve špatném stavu je ale například i Hlávkův most, jedna z dopravních tepen města.

Stále není jasno ani o stavbě metra D. Město dosud nevykoupilo všechny potřebné pozemky a ani o otázce financování projektu dosud není jasno. Vedení města se snažilo dohodnout s finanční skupinou Penta, záměr ale nakonec neprošel.

Dobrou zprávou pro řidiče se v rámci končícího volebního období stalo otevření tunelového komplexu Blanka, jehož výstavba probíhala už v předchozích obdobích. O něco blíže je také příprava pokračování stavby vnitřního Městského okruhu, město vybralo ze dvou variant a nyní se musí vyprojektovat.

Podařilo se také dokončit Metropolitní plán. Během léta byl v připomínkovém řízení. Připomínek přišlo několik desítek tisíc, pražský magistrát přijal celkem 6800 podání. Po zpracování připomínek z prvního kola projednávání bude následovat kolo druhé, které by se v ideálním případě mohlo konat v roce 2020. Podle současného termínu by měl nový územní plán začít platit v roce 2023. Původně měl platit už od roku 2020, zastupitelé však lhůtu prodloužili o tři roky.

Z hlediska služeb se nejvíce občanů dotklo ukončení projektu Opencard a jeho nahrazení novou kartou Lítačka.

Předvolební kampaň o bydlení a dopravě

V Praze se v aktuální předvolební kampani řeší zejména nedostatek bytů a s tím i související vysoká cena bydlení ve městě. Prakticky všechny strany se zaměřují ve svých programech a kampaních na otázku zvýšení dostupnosti bytů v Praze. Město sice zpracovává studie na stavbu dalších bytových domů a nové byty vznikají, tempo je však nedostačující.

Hlavní příčinou růstu cen bytů v Praze je velká byrokracie při povolování nové výstavby. Proces povolování nového developerského projektu trvá v Praze v průměru sedm let, a nabídka tak nestačí reagovat na příliv obyvatel, kterých v letech 2006 až 2016 do Prahy přibylo 100 tisíc. Tématem kampaně se tak stává i zjednodušení stavebního řízení a podpora stavby bytů a dostupného nájemního bydlení.

V dopravě nadále zůstává otevřené rozhodnutí o podobě, financování a stavbě linky metra D. Dalším tématem, které jde napříč volebními obdobími a které strany považují za prioritu, je stavba vnějšího obchvatu města – ten však staví a plánuje stát. Vyřešena stále není ani podoba spojení centra města s letištěm, které je dnes zajišťováno autobusy.

Vedle dokončení velkých dopravních staveb je tématem voleb i vybudování P+R parkovišť. Naopak oproti jiným krajským městům se v Praze příliš neobjevuje otázka parkovacích zón, které se během končícího volebního období rozšířily do dalších městských částí.