V Plzni je tématem kriminalita i stavba dalších obchvatů

Západočeská metropole zažila čtyři roky stabilní koaliční vlády. Ta se pyšní například aktivní bytovou a sociální politikou či realizací projektu Evropské hlavní město kultury 2015. Opozice naopak kritizuje nedostatečné investice a zastavení rozvoje města. Kandidující strany a hnutí v současné kampani před komunálními volbami navrhují více investovat do dopravní infrastruktury. Dominantním tématem se však stala bezpečnost.

V roce 2014 skončily plzeňské komunální volby těsným výsledkem. Nejvíce voličů sice podpořilo ANO, ale jen těsně za tímto hnutím se umístily ODS a ČSSD. Všechny tři strany získaly v 47členném zastupitelstvu po deseti místech.

Vítěz voleb nakonec skončil v opozici, když koalici sestavili ČSSD, ODS, lidovci a Občané patrioti. Primátorské funkce se ujal lídr sociálních demokratů Martin Zrzavecký. Koalice v tomto složení přetrvala celé volební období ve stabilní spolupráci. Pro plzeňskou politiku posledních let tak byla typická jasná hranice mezi koalicí a opozicí.

Řešení dopravní situace stále bez konce

Plzni už čtyři roky po sobě více rostou provozní příjmy než výdaje. Současné vedení města to považuje za velmi důležité, protože se tak do budoucna vytváří prostor pro další rozvoj města. Opozice však kritizuje nízké investice, zejména do větších staveb, jako jsou kanalizace nebo silnice.

Podívejte se: Bilance posledních čtyř let v Plzni (zdroj: ČT24)

Právě doprava byla v posledních letech pro vedení Plzně největší výzvou. Přestože je západní a východní okruh předmětem diskusí už několik funkčních období, dopravu z centra se stále nepodařilo přesunout. Řešení přitom nelze v nejbližší době očekávat. Stále totiž není dokončen výkup pozemků ani k prioritnímu západnímu okruhu, který má ulevit dopravě ve čtvrti Lochotín.

Problémy způsobují i významné investice do dopravní infrastruktury, zejména opravy mostů. Ostré spory se v zastupitelstvu vedou také o odpadovém hospodářství, růstu výdajů na divadlo nebo fúzi teplárny, kterou aktuálně řeší i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Naopak se podařilo schválit například nový územní plán města.

Kampaň ovládla bezpečnost

Míra kriminality je v Plzni srovnatelná, či dokonce nižší než v podobně velkých městech v Česku, přesto téma bezpečnosti dominuje předvolební kampani. Kvůli velkému počtu agenturních dělníků a kriminalitě v krizových oblastech města volají lídři kandidujících stran a hnutí po posílení městské policie ve vztahu k ubytovnám.

Místní uskupení také navrhují, aby se představitelé města pokusili co nejvíce komunikovat s firmami, které agenturní pracovníky zaměstnávají. Podle kandidátů na plzeňského primátora by měla jednání probíhat také přímo s pracovními agenturami o jejich odpovědnosti za „přivezené“ dělníky.

Kromě bezpečnosti se vede předvolební debata i o řešení dopravní situace a s tím souvisejících investicích. Podle kandidujících stran a hnutí je prioritou dostavba obou silničních obchvatů, tramvajové trati na Borská pole, budování záchytných parkovišť a parkovacích domů na sídlištích.