V Českých Budějovicích je tématem stavba multifunkčního centra nebo doprava

České Budějovice sice v uplynulých čtyřech letech zažily obměnu radniční koalice, poslední tři roky ale bylo vedení města spíše stabilní. Koalice si pochvaluje dokončení některých dopravních staveb či zavedení bezplatné MHD pro děti a seniory. Opozice naopak kritizuje představitele města za nedostatečný rozvoj. Tradičním tématem blížících se komunálních voleb je v Českých Budějovicích doprava a živě se diskutuje i o stavbě multifunkčního centra.

Českobudějovické komunální volby ovládlo v roce 2014 hnutí ANO. To také získalo primátorský post pro svého lídra Jiřího Svobodu, když uzavřelo koalici s TOP 09, KDU-ČSL a Občany pro Budějovice. Spolupráce však byla kvůli hlasování některých koaličních zastupitelů společně s opozicí velmi křehká. To nakonec vedlo v červnu 2015 až k odvolání primátora a několika radních.

Po téměř třech měsících provizorní vlády se podařilo v září 2015 uzavřít novou koalici ANO, ČSSD, KDU-ČSL a ODS. Primátorem se stal opět Jiří Svoboda z ANO. V této podobě přečkala koalice až do konce celého volebního období, českobudějovické zastupitelstvo je však názorově roztříštěné.

Koalice se pyšní dopravou, opozice si stěžuje na stagnaci

Vládnoucí koalice považuje za své největší úspěchy dokončené dopravní stavby, například silniční propojení českobudějovických sídlišť Máj a Vltava. Podle primátora hodnotí ministerstvo dopravy komplexní řešení dopravy ve městě dokonce jako nejlepší v republice. Město zavedlo bezplatnou MHD pro děti a pro občany nad 65 let.

Podle opozice však město postrádá dynamiku, rozvoj Českých Budějovic je příliš pomalý. Vedení města kritizuje také za údajný chaos v řízení města, nepořádek a nezájem o potřeby občanů. Změny a stížnosti lidí provázely například zavádění zón placeného parkování.

Volby o multifunkční hale a dopravě

Významným tématem voleb je plánovaná výstavba multifunkčního centra. Shoda však nepanuje na tom, zda by mělo dojít ke stavbě na zelené louce, či rekonstrukci současné všesportovní haly. Tématem je i případné místo stavby, celková cena a podoba multifunkčního centra.

Práce na stavbě nového multifunkčního centra na místě stávající haly měly podle původního plánu začít už letos v květnu. Za odhadovaných 312 milionů korun ale nechtěl žádný zájemce objekt postavit – nejnižší nabídka činila 489 milionů korun. Českobudějovická městská rada proto zakázku v červenci zrušila a rozhodnutí nechala až na nové zastupitelstvo.

Podobně jako v dalších krajských městech se i v Českých Budějovicích diskutuje v předvolební kampani o dopravě. Kandidáti na primátora se shodují, že doprava ve městě je dlouhodobě přetížená. Jako řešení nabízejí například vybudování větší sítě cyklostezek nebo zlevnění MHD. Tématem je i další rozšíření modrých parkovacích zón.