Téma Filmový festival Karlovy Vary 2019

Filmový festival Karlovy Vary 2019

Z festivalu do kina. Vybrané filmy z Varů je možné vidět i v jiných městech

Filmy, které se promítaly na letošním festivalu v Karlových Varech, se dostanou i do biografů po celé republice. Od 8. července je možné na festivalový výběr zajít díky dvěma projektům: Oficiálním ozvěnám Šary Vary a také přehlídce Vary ve vašem kině. Mezi snímky je třeba dokument o Maradonovi nebo drama Parazit, které vyhrálo letošní festival v Cannes.

Glosa o festivalu ve Varech: Budiž světlo, pro rodinu i český film

Křišťálový globus 54. karlovarského festivalu vyhrál film o rozpadlé bulharské rodině s názvem Otec. Skutečnými vítězi letošního ročníku ale byly německý snímek Lara od režiséra Jana-Oleho Gerstera a slovensko-české drama Budiž světlo od slovenského režiséra Marko Škopa. Ty získaly ocenění napříč různými dalšími porotami a zároveň sympatie diváků v anketách. Jde o tituly, k nimž se veřejný diskurz bude zcela jistě vracet. A v souvislosti s Vary se vrací i diskuse o stavu české kinematografie.

Jaký byl 54. festival v Karlových Varech? Podívejte se na sestřih zajímavých momentů

Julianne Mooreová, Casey Affleck, Patricia Clarksonová, ale také Jiří Suchý, Jiří Bartoška nebo Aňa Geislerová přijeli letos na festival do Varů. A jak hvězdy na červeném koberci, tak zákulisí filmové přehlídky zachytily kamery České televize. Z natočených záběrů vzniklo střihové ohlédnutí za právě skončeným 54. ročníkem.

Na festivalu ve Varech jsou nejlepší otcové. Ceny obdržel bulharský i slovenský

Hlavní festivalová porota 54. ročníku filmového festivalu v Karlových Varech se jednoznačně shodla, že nejlepší je Otec. Hlavní postava bulharsko-řeckého dramatu si s osobitým humorem hledá cestu ke svým blízkým. Jednu z hereckých cen získal slovenský herec Milan Ondrík za ztvárnění role ve slovenském dramatu Budiž světlo. Koprodukčně se na tomto snímku podílela i Česká televize.

Herečka Patricia Clarksonová přijela do Varů s Řidičským průkazem. Odveze si cenu

Řadu slavných hostů, kteří kdy zavítali na karlovarský festival, rozšířila na závěr 54. ročníku Patricia Clarksonová. Americká herečka přijela do Varů představit svůj Řidičský průkaz, tedy film, který má ráda, protože, jak sama říká, je o důležitých setkáních v životech. Při sobotním závěrečném ceremoniálu také převezme ocenění za přínos kinematografii.

Filmový postřeh: Sláva a démoni. Záhadu Michaela Hutchence odkrývá dokument

Mystify: Michael Hutchence je dokumentární životopis o australském rockovém zpěvákovi, frontmanovi skupiny INXS, který předčasně ukončil svůj život v 37 letech. Režisér tohoto snímku Richard Lowenstein byl i častým autorem Hutchenceových klipů a v Praze s ním dokonce natočil i videoklip k jedné z nejznámějších písní INXS Never Tear Us Apart.

Filmový postřeh: Lekce středoškolského života míří Ke hvězdám, ale nedosáhne na ně

Střední škola je pro světové filmaře věčnou inspirací. Tématem se často opájí i američtí nezávislí („indie“) tvůrci, kteří skrze něj přibližují jak největší životní tragédie, tak i radosti. Kdo zhlédne film Ke hvězdám, bude v tomto subžánru číst jako v knize. Jedná se o snímek vypravěčsky přímočarý, jemný k postavám a na všech úrovních srozumitelný.

Festivalové vteřiny Marka Ebena: Co to včera bylo? A co to bude za rok?

Co se vešlo do posledních festivalových vteřin 54. ročníku? Připomínka, že lepší je být bohatý a zdravý než chudý a nemocný; co na kameramanech nemají rády herečky či jak se řeší, aby basketbalisté z NBA nezacláněli v kině ve výhledu ostatním. A na závěr  i Marek Eben prozradí, co ho dojímá.

Filmový postřeh: Tiché doteky s Eliškou Křenkovou jsou hrdě odtažitým uměním

Ještě než FAMU začaly zmítat debaty o budoucnosti instituce a připravenosti filmařů, absolvoval Michal Hogenauer katedru režie a svůj středometrážní film Tambylles uvedl v Cannes. Není tak divu, že byl jeho dlouho připravovaný celovečerní debut očekáván. Tiché doteky jsou v kontextu domácí kinematografie nevídaným zjevem. Jsou chladné, vyjadřují se tajnosnubně a neposkytují při sledování mnoho jistot.

„Já už jsem takovej,“ vysvětluje Jiří Suchý, proč s životem lehce dovede se prát

Textař, skladatel a divadelník Jiří Suchý má i v téměř osmaosmdesáti letech stále ještě sedm profesí a nepropadá pracovní ani životní skepsi. Zkrátka umí „Lehce s životem se prát“, jak stojí i v názvu dokumentu, který o něm natočila Olga Sommerová. Ve světové premiéře byl ve čtvrtek uveden na filmovém festivalu v Karlových Varech. Do kin vstoupí 26. září.

54. filmový festival v Karlových Varech...

  • se koná od 28. června do 6. července.
  • jako hosty pozval například oscarovou Julianne Mooreovou a jejího manžela Barta Freundlicha,  Patricii Clarksonovou či Billyho Crudupa, vrátí se také Casey Affleck.
  • promítne na dvě stovky hraných a dokumentárních filmů. Festival zahájí drama Po svatbě s Julianne Mooreovou a uzavře komedie Late Night s Emmou Thompsonovou.  
  • zve opět i do Domu ČT. Každodenní besedy s hosty či večerní koncerty lze sledovat živě nebo ze záznamu i na webových stránkách.

Festivalové vteřiny Marka Ebena: Kdo (ne)má svůj den

Podle sedmých Festivalových vteřin svůj den rozhodně měli Aneta Langerová a Meky Žbirka. A také Jiří Suchý, o němž lze mnohé zjistit z dokumentu, který do Varů přivezl, a něco málo i z rohovoru s Markem Ebenem. Třeba to, proč nosí slamák, a ne rádiovku. Svůj den naopak neměl Šimon Caban alias dýdžej Arnoštek, jehož tanec je po letech přece jen trošku dřevěnější.

„Nepřetáčej to.“ Festival ve Varech poctil kameramana Smutného Zánikem samoty Berhof

Kameraman Vladimír Smutný je držitelem sedmi Českých lvů a počítat může jistě i s další cenou. Karlovarský festival mu totiž na závěr 54. ročníku udělí ocenění za přínos českému filmu. Už ve čtvrtek jako poctu Smutnému promítl drama Zánik samoty Berhof, které si významný tuzemský kameraman osobně do varského programu vybral a také jeho projekci uvedl.

Filmový postřeh: Bulharsko-řecký Otec v sobě má něco z formanovské poetiky

Režisérská dvojice Kristina Grozevová a Petar Valčanov si vydobyla místo na festivalové scéně filmem Sláva. V něm prostřednictvím postavy chudého železničního zaměstnance ostře kritizovali bezcitnou bulharskou společnost. Pro karlovarský festival je jistě dobrou zprávou, že může uvést nový snímek dua: tragikomickou etudu Otec.

Filmový postřeh: Když nahý Patrick hledá kladivo

Patrickovi je čtyřicet a je synem majitele soukromého nudistického kempu. Má rád svůj řád a pořádek. A proto ho znejistí, když zjistí, že se mu ztratilo jeho oblíbené kladivo. A chaotická situace se ještě stupňuje poté, co kromě kladiva ztratí také otce. Tak začíná belgický soutěžní film Patrick režiséra Tima Mielantse.

Festivalové vteřiny Marka Ebena: Buď připraven!

A na co? V šestých festivalových vteřinách třeba na porotce hlavní soutěže, novou špionážní minisérii Ivana Zachariáše, bobříka pocení a film, který nejvíce dojímá hokejistu Jakuba Voráčka.

Filmový postřeh: Slovinská Nevlastní sestra je všední, přesto zapamatovatelná

Kdykoliv přijede slovinský režisér Damjan Kozole se svým novým filmem na festival do Karlových Varů, přitáhne k sobě pozornost. Nikoliv nefilmovou výstředností, ale obsahem svých titulů. Bývají na první pohled zcela běžné, přesto uvíznou v paměti. Platí to i pro Nevlastní sestru (Polsestra), promítanou letos v hlavní soutěži.

Proměny festivalového vizuálu: Od servírky po prasátko

„Kdo je to?“ ptali se asi mnozí návštěvníci karlovarského filmového festivalu v roce 1995, kdy je uhrančivým pohledem z plakátů sledovala dívka v lázni, inspirovaná slavným Erotikonem. Asi by byli překvapeni, kdyby věděli, že jde o servírku, kterou Jiří Bartoška a fotograf Tono Stano oslovili v restauraci u večeře. A u jediného překvapení nezůstalo.

Dokument Martina Marečka odkrývá dálavu rodinných vztahů

Po osmi letech se do soutěže dokumentů vrátil český režisér Martin Mareček. Za svůj předchozí počin Pod sluncem tma o dvou rozvojových expertech v Zambii získal Cenu české filmové kritiky i Českého lva. Novinka Dálava je dokumentární road movie, v níž se otec a syn vydávají do Ruska, kde žijí chlapcova matka a sestra. Dokument představil Mareček v rozhovoru pro Události v kultuře.

Festivalové vteřiny Marka Ebena: Kdo vchází do tvých snů?

Markovi Ebenovi vchází do snů třeba DJ BoBo; návštěvníkům doprovodných koncertů festivalu možná rapující Maniak; divákům půlnočních filmů mimo jiné hlavní vedoucí letního tábora Sam, kterému někdo vyvraždil většinu účastníků; a ženám herec Casey Affleck. Ti všichni se každopádně sešli v pátých festivalových vteřinách.

Filmový postřeh: Narušitel systému pobuřuje a citově vydírá

Současný německý sociální systém je často dáván za vzor díky péči, kterou dítěti dokáže poskytnout. Celovečerní hraný debut režisérky Nory Fingscheidtové na tuto skutečnost upozorňuje. K problémovému jedinci je přidělen celý tým, jenž má rodině pomoci z nejhoršího. Přesto existují případy, s kterými si neví rady ani rozvinutý systém. Snímek Narušitel systému uvedl festival v nesoutěžní sekci Horizonty.

Filmový postřeh: Apollo 11 uchvátilo nikdy neviděnými záběry

K padesátému výročí přistání člověka na Měsíci vznikl dokumentární snímek prostě pojmenovaný Apollo 11 podle první společné mise astronautů Neila Armstronga, Edwina „Buzze“ Aldrina a Michaela Collinse. Nesměle by mohl tvořit tandem s rok starým Prvním člověkem, jenž vypráví o stejných událostech. Sdílí s ním rovněž snahu vše postihnout z bezprostřední blízkosti a smysl pro úchvatné, až nadpozemské vyznění scén.

Filmový postřeh: Takové krásné šaty překvapí i hledače „bizáru“

Nejnovější film britského režiséra Petera Stricklanda rozhodně nevychází publiku vstříc přímočarým parodizováním a posměchem. Takové krásné šaty jsou excentrickou hororovou komedií, nicméně dokážou uštědřit i několik nepříjemných ran. Karlovarský festival snímek letos uvedl v sekci Jiný pohled.

Festivalové vteřiny Marka Ebena: Dětičky, co s vámi bude?

Otázku z titulku si pokládá Marek Eben ve čtvrtých festivalových vteřinách. Ty jsou zároveň plné inspirativních odpovědí. Bily Crudup prozradí, kdo ho učil hrát na kytaru a komu by on rád zaparkoval auto, a zjistíte taky, jak dlouho trvá Eltonovi Johnovi napsat písničku. Kdyby to jako inspirace nestačilo, vždycky si můžete dát houbičky. I o těch je řeč.

Outsider, který všechno překonal. Třeštíková představila dokument Forman vs. Forman

Oscarový tvůrce a charismatický dobrodruh, který se nebojí pochybovat sám o sobě. Jako muže plného protikladu vidí Miloše Formana střihový dokument Heleny Třeštíkové a Jakuba Hejny, který má střet už v názvu: Forman vs. Forman.