Kbelíková kampaň pomohla k vědeckému objevu

Rozsáhlá „kbelíková kampaň,“ výzva v polévání vodou, která před dvěma lety zaplavila Facebook, napomohla k financování významného vědeckého objevu v oblasti neurodegenerativního onemocnění mozku, informoval o tom server BBC.

Amyotrofická laterální skleróza (ALS) je onemocnění mozku způsobující degeneraci a ztrátu buněk centrální nervové soustavy, které ovládají vůlí ovlivnitelné svalové pohyby. Pacient posléze znehybní při zachování psychických a mentálních schopností. Příčiny onemocnění nejsou dosud zcela známy.

Vědcům se nyní, i díky financím z kampaně, podařilo identifikovat nový gen spojený s tímto onemocněním - NEK1. Výsledky výzkumu byly publikovány v odborném časopise Nature Genetics a jde o dosud největší studii k dědičné ALS. To, že se podařilo rozpoznat vliv genu NEK1 na ALS umožní nyní vědcům vyvinout vhodný způsob genové terapie.

Ačkoliv pouze u 10 procent pacientů s ALS jde o dědičnou formu, vědci věří, že genetické faktory stojí za mnohem větším procentem případů. 

Zapojili se zpěváci i politici

V létě 2014 více než 17 milionů lidí nahrálo na Facebook svá „kbelíková videa“. Výzvy zhlédlo asi 440 milionů lidí po celém světě. „Kbelíková kampaň“ vynesla od lidí, kteří se polévali vodou a vkládali svá videa na sociální sítě, 115 milionů dolarů (více než 2,8 miliardy korun). Tuto výzvu sice někteří kritizovali jako hloupost, ale dokázala získat peníze pro šest vědeckých projektů. 

Do výzvy se zapojili celebrity, podnikatelé i politici. Výzvu přijali například zpěvák Justin Timberlake a jeho pěvecká kolegyně Rihanna. Zapojili se také zakladatel Microsoftu Bill Gates, tvůrce Facebooku Mark Zuckerberg či ředitel společnosti Apple Tim Cook. Z Čechů se připojil například Radek Štěpánek, Petr Čech, Andrej Babiš nebo Richard Krajčo.