Maďarsko – země elektronických dálničních známek

Budapešť – Ačkoli na Maďarsko těžce dolehla ekonomická krize, je pro turisty stále velmi zajímavé jako destinace i jako tranzitní země pro cesty do Rumunska. Země, respektive její metropole Budapešť, má velmi dobré silniční a železniční spojení s Českem. Pro řidiče má země jednu technickou zajímavost – elektronické dálniční známky. Zatímco u nás se o nich zatím dlouze diskutuje, v Maďarsku se používají již od loňska. Maďarský forint je v posledním roce poněkud nestabilní, za známky, podobně jako za řadu dalšího zboží, je ale v zemi možné platit také v eurech.

Elektronické dálniční známky, tzv. e-vignety, je možné zakoupit například na hraničních přechodech. Čtyřdenní známka se prodává za 1 530 forintů, desetidenní za 2 550 forintů. Známky je nutné mít pro jízdu po dálnicích M1, M3, M5, M6 a M7.

Na dálnicích je možné jezdit až 130kilometrovou rychlostí, po silnicích mimo obce 90kilometrovou rychlostí a v obcích 50kilometrovou rychlostí. Za jízdy je nutné mít vždy rozsvícená světla a ve výbavě reflexní vestu. Řidiči nesmějí mít v Maďarsku v krvi žádný alkohol. Za přestupek je řízení pod vlivem alkoholu považováno, je-li ho v krvi méně než 0,8 promile – jinak se jedná o trestný čin.

Pokuty jsou udělovány v řádu desetitisíců až statisíců forintů (tj. asi desetkrát méně korun). Za telefonování za jízdy dosahuje pokuta 30 tisíc forintů, za jízdu pod vlivem alkoholu 100 tisíc forintů, za výrazné překročení rychlosti až 300 tisíc forintů. Při výraznějším porušení předpisů je navíc odebírán řidičský průkaz. Pokuty je nutno platit v hotovosti na místě nebo do 30 dnů na poště.

Kdo se rozhodne cestovat autem do Budapešti, může narazit na potíže s parkováním. Na ulici je parkování zpoplatněno a navíc omezeno na dvě až tři hodiny. Poté policisté rádi nasazují botičky. Delší parkování je možné na okraji města na parkovištích P+R.

Maďarská dopravní síť se rozvíjí od jihu na sever a od východu na západ – nejlepší situace je mezi Budapeští a maďarsko-slovensko-rakouským trojmezím. Nejdůležitější dálnice M1 vede z Budapešti na Vídeň, u Rajky je možné odbočit také na Bratislavu a Prahu. Významný je také směr z Budapešti na jihozápad k Balatonu a dále do Chorvatska.

Podobná je situace na železnici, v Maďarsku se ostatně setkávají dva železniční světy – zatímco spoje ze severu a západu (do Budapešti jezdí například mezistátní vlaky z Mnichova přes Vídeň nebo z Hamburku přes Berlín, Prahu a Bratislavu) do značné míry jezdí podle jízdního řádu, u vlaků z jihu a východu nejsou výjimkou mnohahodinová zpoždění.

Vydáno pod