Česko má svůj Czech Advisor - recenzní stránky tuzemských hotelů

Praha - Databanku recenzí hotelových hostů Czech Advisor spustila Asociace hotelů a restaurací spolu s agenturou Czech Tourism a ministerstvem pro místní rozvoj. Chce tak podpořit kvalitu služeb. V systému je už teď 25 tisíc hodnocení. Zvláštností tohoto portálu je systém ověřování, zdali recenze skutečně píší hosté zařízení, uvedl prezident asociace Václav Stárek.

„CzechAdvisor je databáze recenzních stránek, která by měla hoteliérům přinést přehledný průřez toho, co se o nich píše, a pro hosty určitou transparentnost hodnocení služeb,“ prohlásil Stárek. Nemělo by se proto podle něj například stávat, že provozovatelé hotelů a penzionů nebo jejich zaměstnanci budou psát negativní recenze na konkurenční zařízení.

„Je velmi složité zachovat objektivitu a několikrát jsme narazili na to, že sami provozovatelé se snažili ovlivňovat výsledky (hodnocení) ve svůj prospěch,“ potvrdil Jan Čepelka, jednatel firmy, která je provozovatelem turistických informačních webů FTonline. Kontrolní mechanismus, který společnost do nového portálu zařadila, podle něj spočívá v tom, že je možné na vyžádání prověřovat původ recenzentů. Správce portálu emailem recenzenta vyzve, aby například účtenkou nebo kopií rezervace doložil, že se skutečně ubytoval  v daném hotelu.

Hosté v Česku si nejvíc chválí prostředí a vybavení hotelů, naopak nejhorší hodnocení tradičně dostává personál. „Že personál je nedostatečně vstřícný, nebo že personál byl dokonce neurvalý na některé ty klienty,“ dodává Čepelka. Recenzní portál zatím zahrnuje asi tisíc hotelů a penzionů a na pět set kempů, tedy zhruba třetinu ubytovacích zařízení v Česku.

Přes stránky Czech Advisor hotely nelze rezervovat

Podle Stárka podporuje recenzní portál provozovatele hotelů, penzionů či kempů, aby své služby prodávali prostřednictvím svých vlastních webových stránek a snižovali tak svoji závislost na prodejních portálech. Odkaz na stránky provozoven je v Czech Advisoru umístěn přímo u recenzí jednotlivých zařízení, doplnil Čepelka. Tyto stránky však nemají fungovat jako rezervační portál, nejsou zde například žádné fotografie hodnocených ubytovacích zařízení.

V hodnocení jsou uvedeny známky u základních kritérií, jako je prostředí, ve kterém se zařízení nachází, úroveň stravování a ostatních služeb a přístup personálu. Druhá část recenze je slovní hodnocení. Provozovatelé zařízení navíc mohou na daná hodnocení reagovat a v případě negativních zkušeností hostů vysvětlit důvody těchto nedostatků. Do projektu jsou nyní zapojeny portály Hotely.cz, Do kempu.cz, Do penzionu.cz a Hotelstars. Z nich byla podle Čepelky převzata první část recenzí.

Česká databáze se nechala inspirovat zahraničím. Například největší cestovatelská stránka na světě TripAdvisor funguje už 12 let a na svých stránkách má k dispozici kolem 60 milionů recenzí. 

Kde nabízí českou kuchyni?

Současně běží i projekt Ochutnejte Českou republiku – Czech Specials, do kterého se můžou přihlásit restaurace s českou kuchyní, certifikát má už 350 z nich. Za iniciativou rovněž stojí Asociace hotelů a restaurací ČR  ve spolupráci s agenturou CzechTourism a Asociací kuchařů a cukrářů ČR.

Každá z certifikovaných restaurací musí splňovat certifikační kritéria, která návštěvníkům zaručí kvalitu nabízených pokrmů a služeb. Na druhou stranu je restauracím umožněna volnost ve vytváření pokrmů dle vlastní inspirace a jejich přiřazování k jedné ze tří specializací. „Naším společným cílem je zatraktivnit potencionální turistické destinace (regiony) a představit je prostřednictvím kulinářských specialit jak zahraničním, tak i domácím turistům,“ říká generální ředitel České centrály cestovního ruchu - CzechTourism Rostislav Vondruška.