Češi si zvykli na all inclusive, jinde už neutrácí

Praha - Češi kupují stále více zájezdů typu all inclusive, v posledním roce šlo o téměř 60 procent všech prodaných dovolených. Od roku 2008 počet zájezdů s plným servisem vzrostl o pětinu. Podle Jaromíra Beránka z analytické společnosti Mag Consulting to však zásadně poškozuje drobné podnikatele, protože turisté mimo hotelové komplexy přestali utrácet. Lidé se sice snaží šetřit, ale zároveň se nechtějí vzdát komfortu, na který jsou zvyklí, dodává.

„Forma zájezdů, kdy má klient všechny ubytovací a gastronomické služby nakoupené předem, je výhodná především pro provozovatele velkých hotelových komplexů,“ vysvětluje Beránek. Spolu s tím ale drobní prodejci a provozovatelé restaurací přicházejí o značnou část zisku.

V roce 2008 přitom all inclusive zájezdy tvořily u jednoho z největších prodejců dovolených v Česku, cestovní agentury Zájezdy.cz, jen 37 procent prodejů. V letošním roce je to už 57 procent. Úměrně k tomu podle obchodní manažerky společnosti Kateřiny Komedové klesá zájem o ostatní formy stravování, zejména o dovolené bez stravy.

Do Egypta nebo Tuniska bez all inclusive ani ránu

Služby all inclusive začali před lety nejdříve nabízet Španělé. Za poslední roky se ale tato forma rozšířila i do jiných zemí - například do Bulharska nebo Chorvatska. V dovolenkových letoviscích v Turecku a Egyptě už dnes téměř jiné formy stravování v hotelech nejsou, dodal obchodní ředitel cestovní kanceláře Exim Tours Stanislav Zíma.

Ovšem tuzemští obchodníci a restauratéři se zatím o peníze od turistů obávat nemusejí. All inclusive služby dosud hotely v Česku, a to i včetně lázeňských komplexů, podle České centrály cestovního ruchu (CzechTourism) nenabízejí. Objevuje se ale forma prodeje služeb formou balíčku. Hosté si touto formou kromě ubytovacích služeb a stravování předplácí například wellness služby nebo různé zážitky jako například jízdu na koni, doplnil mluvčí CzechTourismu Pavel Klicpera.