Česko bude turisty lákat novým logem

Praha - CzechTourism po více než 11 letech změnil české destinační logo a vizuální styl, kterým bude Česko propagovat jako ideální turistickou destinaci. Logo využívá slovní hříčku v anglickém názvu České republiky, když koncovku slova Republic zaměňuje za Republike. Vítězné logo pro CzechTourism zpracovalo grafické studio Marvil za 2,5 milionu korun. Nový vizuální styl má pomoci zvýšit atraktivitu země u zahraničních návštěvníků. Nejnovější trendy ukazují, že Česko má potenciál stát se jedničkou v oblasti poznávací turistiky ve střední Evropě.

Vítězné studio Marvil vsadilo na výraz „like“, čili anglicky líbit se, či mít rád. Odkazuje na sociální sítě, kde tlačítkem like můžete svým přátelům na Facebooku doporučit článek, či dát najevo souhlas a sympatie. V angličtině tak Czech Republic změnilo na Czech Republike.

„Děláme logo pro gramotné lidi a nepotřebujeme jim ukazovat obrázky,“ uvedl Pavel Zelenka, šéf vítězného grafického studia. Podle něj je vyobrazení například palmy, sluníčka nebo srdíčka, které zahraniční turistické centrály využívají, přežité až kýčovité. Marvil se proto zaměřil na jednoduchý text.

Rostislav Vaněk, vedoucí Ateliéru grafického designu a vizuální komunikace, VŠUP:

„Vizuální styl a logo, které je jeho základem, jsou výsledky zdařilé profesní práce. Jsou svým výrazem současné a sebevědomé. Výhodou loga, které nepoužívá žádný obrazový symbol, je jeho nadčasovost, navíc není závislé na barevnosti. Vítězný vizuální styl také vytváří vhodný prostor pro práci s fotografií.“

Destinační značka je jednou z klíčových součástí prezentace země. Za změnou značky stojí nová marketingová koncepce cestovního ruchu České republiky. Ta by se měla etablovat jako excelentní poznávací destinace, která bude vyhledávaná díky kulturní krajině, relaxaci a vstřícnému zákaznickému přístupu. 

  • Vizualizace loga zdroj: Czechtourism.cz http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/38/3721/372026.jpg
  • Nové turistické logo zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/38/3721/372006.jpg
  • Vizualizace loga zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/38/3721/372025.jpg
  • Agentura CzechTourism autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/18/1718/171789.jpg

Logo umožňuje využít slogany, které jsou zahraničním turistům známé z jiných kulturních souvislostí, například z názvů písní populární hudby. Takovéto zapojení loga do samotného sdělení je podle Zelenky moderní trend, který je výhodný především pro online prezentace.  

Podle generálního ředitele národní turistické centrály CzechTourism Rostislava Vondrušky jsou právě internetové prezentace formou, kterou CzechTourism bude do budoucna Česko jako dovolenkovou destinaci stále silněji propagovat. „Ve významných zdrojových zemích, jako jsou Brazílie, Itálie, Nizozemsko a Rusko, je vysoký podíl internetově gramotné populace a internet je dominantní formou získávání informací při výběru dovolené,“ uvedl Vondruška. 

Komise si vybírala z návrhů 12 grafických studií

Do výběrového řízení se přihlásilo 12 renomovaných grafických studií. Do druhého kola jich na základě předložených referencí postoupilo šest. Návrhy hodnotila komise složená ze zástupců Unie grafického designu, partnerů a zadavatele. V komisi zasedli rovněž představitelé ministerstva pro místní rozvoj, ministerstva zahraničních věcí a Českých center.

Nové logo od příštího roku nahradí používanou českou vlaječku na všech informačních a propagačních materiálech CzechTourismu, bude využíváno v kampaních pro turisty a objeví se na dárkových předmětech. V minulosti býval CzechTourism naopak až moc konzervativní, tvrdili jeho kritici.

Studio Marvil patří k nejvýznamnějším grafickým studiím v Česku. V roce 1995 ho založili Václav Sinevič a Pavel Zelenka, který je dodnes jeho kreativním ředitelem. K nejznámějším realizacím studia patří logotyp a vizuální styl Skupiny ČEZ, Lesů ČR a Burzy cenných papírů Praha nebo loňský redesign týdeníku Euro. Práce studia byly oceněny v soutěžích Nejkrásnější kniha roku a Zlatý středník, v roce 2010 k nim pak přibyla mezinárodní cena - red dot design award.

Pavel Zelenka, kreativní ředitel studia Mervil:

„Určitě jsme chtěli prezentovat zemi jako duchem mladou, ne jako skanzen. A myslím si, že je přesně v tom duchu.“ 

Nastartovat komunikaci destinace novým logem a vizuální identitou není nic neobvyklého, ačkoli proces hledání a nalézání vhodného řešení nemusí být vždy bez komplikací. Podívejte se na ukázky změn log tuzemských institucí, které se propagaci cestovního ruchu věnují.

  • Ukázky změn log institucí, které propagují cestovní ruch zdroj: CzechTourism
  • Ukázky změn log institucí, které propagují cestovní ruch zdroj: CzechTourism

Cestovní ruch přináší státu nemalé peníze. Jen loni turisté v Česku utratili 135 miliard korun. Na tvorbě HDP se podílí třemi procenty a přímo zaměstnává téměř čtvrt milionu lidí. Největším magnetem na turisty je Praha, tuzemští turisté zase nejčastěji směřují do regionů. V loňském roce přitom do Česka přijelo rekordních 6,8 milionu zahraničních turistů. 

Proč potřebuje Česko silnou destinační značku?

Výzkumy potvrzují, že znalost a tím i atraktivita Česka jako turistické destinace je mezi zahraničními návštěvníky zatím relativně nízká. Dobře profilovaná destinační značka země, kerou si turisté budou spojovat s novými asociacemi, pak představuje účinný marketingový nástroj v propagaci cestovního ruchu v Česku. Turisté jezdí do Česka hlavně za poznáváním. Novým jednotícím prvkem bude koncept představující Česko jako zemi příběhů. Česko je možné poznávat na mnoha úrovních a poznánímá být hlavním prožitkem, který si turisté budou z Česka odvážet.