Průměrný Čech sní za rok šest kilogramů čokolády

Praha - Každý Čech v průběhu roku neodolá v průměru šesti kilogramům čokolády. V žaludku končí zejména čokolády mléčné nebo s oříšky, mandlemi či ovocem. Podle studie společnosti KPMG si čokoládu jednou týdně dopřává 30 procent lidí a čtvrtina Čechů jí neodolá několikrát v týdnu. Právě dnes navíc probíhají oslavy Mezinárodního dne čokolády.

Polovina lidí si čokoládu vybírá podle chuti, třetina se řídí značkou výrobce a 12 procent volí podle ceny. Podle Karla Růžičky z KPMG by podle prognóz měly tržby za čokoládu v následujících pěti letech stoupnout o dvě procenta.

Karel Růžička z KPMG

„V souvislosti s touto cukrovinkou se často zmiňuje takzvaný rtěnkový efekt. Zatímco výdaje za drahé přepychové zboží zákazníci v době hospodářské recese spíše omezují, za méně nákladné luxusní artikly jako třeba kosmetické přípravky nebo čokoládu naopak utrácejí více.“

Švýcaři sní až 12 kilogramů čokolády za rok

Po čokoládě nejvíce dychtí západoevropské země, které tvoří 32 procent trhu, a pětinu pak podle KPMG ovládá Severní Amerika. Češi se spotřebou čokolády řadí k evropskému průměru. Jejími největšími jedlíky jsou v Evropě už dlouhodobě Švýcaři, kteří si ročně dopřejí 12 kilogramů pochoutky. Přes deset kilogramů za rok spořádají Němci, Belgičané a Britové.

Čokoládu neodmítne téměř žádný Čech, uvádí průzkum. Třicet procent dává přednost mléčné čokoládě, zhruba stejný podíl lidí má v oblibě čokoládu s přísadami, po hořké sáhne pětina respondentů a po bílé desetina. Jen málo lidí se zajímá o netradiční chutě, ručně vyráběné a biočokolády.

Více než polovina Čechů si čokoládu koupí proto, že má momentálně chuť na sladké. Pro 11 procent je impulsem běžný nákup zejména v supermarketech a jen čtyři procenta lidí na čokoládu chodí do specializovaných prodejen. KPMG provedla průzkum v červenci a zúčastnilo se ho zhruba 500 lidí.