Canisterapie aneb pes je nejlepší přítel nejen svého pána

Praha – Pes nemusí dělat radost jen svému pánovi, ale může také pomáhat dalším lidem. Kontakt se psem může mít pozitivní vliv při léčbě nejrůznějších onemocnění, ať už při rehabilitaci nebo u psychických poruch. Takzvaná canisterapie může lidi, kteří jimi trpí, rozptýlit a rozveselit, ale i zahřát.

Při terapii a například hlazení psa se rozvíjí hrubá a jemná motorika, zejména pak u dětí, dochází k rozvoji verbální i neverbální komunikace, sociálního cítění, poznávání i citové složky. Speciálně vycvičení psi mají zároveň velký vliv na psychiku a přispívají k duševní rovnováze a motivaci. 

George Bernard Shaw

„Koupit si psa je jediný způsob, jak za peníze získat lásku.“

Canisterapie
Zdroj: ISIFA/EPA a Getty Images/Jacek Bednarczyk a E. M. Welch

Psi pomáhají i v nemocnicích

Pes pro tuto terapii musí být speciálně cvičený a připravený. Své dovednosti pak prokazuje při speciálních zkouškách, které v ČR pořádá celá řada organizací. Například oddělení následné péče v rámci II. interny Nemocnice Na Bulovce zhruba za rok a půl převezme novou pomocnici, fenku Fanynku. Pejska jim daruje Nadace Pomocné tlapky poté, co štěně projde výcvikem. 

Podle nadace má canisterapie výborné využití pro tělesně či mentálně postižené. Třeba u autistů může pes plnit roli prostředníka mezi jejich světem a okolím. Pomáhat může lidem od kojenců po seniory, a to v prostředí domova, školky nebo třeba nemocnice. Při polohování (kontaktní ležení psa a klienta) pak dochází k prohřátí svalů a uvolnění křečí. 

Typy canisterapie

  • aktivity za pomoci psa, kde se pomocí přirozeného kontaktu člověka a psa zaměřujeme na zlepšení kvality života klienta a obecnou aktivizaci
  • terapie za pomoci psa, která je cíleným kontaktem, kde nasměřování a úkoly určuje odborník (fyzioterapeut, psycholog, speciální pedagog apod.) a canisterapie se tak stává podpůrnou metodou celkové rehabilitace klienta
  • vzdělávání za pomoci psů, kde pedagogové využívají pozitivní vliv psů na žáky se specifickými potřebami nebo jako součást zážitkové výuky. 

Zdroj: Pomocné tlapky