Dovolená na Jadranu se letos prodraží až o několik tisíc

Praha – Dovolená v Chorvatsku se letos prodraží asi 200 tisícům Čechů, kteří využívají služeb cestovních kanceláří a bydlí v hotelech. Ty se nesou na vlně zájmu evropských turistů o jadranské pobřeží a tlačí ceny nahoru. Chorvatsko se navíc v létě stane členem EU, což ceny ještě o něco zvýší kvůli daním. Průměrnou rodinu tak může zájezd vyjít až o několik tisíc korun dráž. Turisté, kteří vyrazí po vlastní ose a třeba do apartmánu, se ale výrazného nárůstu cen bát nemusejí.

Pozdrav z Chorvatska ročně domů posílají statisíce Čechů. Někteří z nich se při své dovolené nespokojí s nafukovacím lehátkem ve stanu a raději si zaplatí hotel. Letos ale musí počítat s tím, že si za pobyt u moře připlatí. Podle Jiřího Hájka, mluvčího jedné z cestovních kanceláří, chorvatské hotely zdražily až o 15 procent.

Hotely mají ke zdražení jednoduchý důvod – Chorvatsko je v kurzu a zejména po krizi v severní Africe, která mnohé odradila od cest do Egypta, plánuje dovolenou u Jaderského moře stále více lidí z celé Evropy.

Ceny zájezdů ovšem neprodraží jen ubytování v hotelích. Po vstupu Chorvatska do Evropské unie k 1. červenci 2013 budou muset české cestovní kanceláře nově odvádět za své turisty daň. „Pro zájezdy mimo Evropskou unii nemusí cestovní kanceláře platit DPH, pro zájezdy do unie ano. Tím pádem musí cestovní kanceláře toto DPH promítnout do ceny,“ vysvětluje mluvčí Asociace cestovních kanceláří Jan Papež.

Zájezd proto může podražit od několika stovek až po několik tisíc. Třeba desetidenní pobyt v hlavní sezóně v hotelu s plnou penzí, který letos vyjde na 12 700 korun, stál ještě loni o tisíc korun méně. Ti, co vyrážejí na „vlastní pěst“ třeba do apartmánů, se ale skokového zdražení bát nemusí, potvrdil ředitel Chorvatského turistického sdružení Klaudio Stojnić.

Právě do apartmánů a soukromého ubytování míří zhruba polovina českých turistů v Chorvatsku. Zhruba třetina spoléhá na hotely a zbytek zůstává v kempu, tedy ve stanech a karavanech.

O slovo se hlásí i Černá Hora a Albánie

Na Jadranu však roste Chorvatsku jakožto přímořské destinaci zdatná konkurence. Dvě země jižně od Chorvatska – Černá Hora a Albánie – se dostávají do katalogů tuzemských cestovních kanceláří čím dál častěji a nabídka regionu Balkánského poloostrova posiluje.

Albánii – říká se jí „perla Balkánu“ – nicméně Češi zatím příliš nevyhledávají. „Albánie je zajímavá jako nová destinace ve Středomoří, ještě tam ale chybí infrastruktura, která by mohla pohltit velké množství klientů,“ říká Papež. Zato do Černé hory, která nabízí podobné zázemí jako Egypt nebo Tunisko, si jen v lednu koupily zájezd desítky Čechů.

KAM JEZDÍ ČEŠI NEJČASTĚJI?

Chorvatsko bylo loni zdaleka nejoblíbenějším cílem českých turistů – k Jaderskému moři se jich vydalo přes 800 tisíc. Oblibě se těší také Itálie, kam v loňském roce jelo více než půl milionu lidí – toto číslo ovšem zahrnuje i ty, kteří se tam vydali za lyžováním.

Zejména kvůli moři se pak jezdí do Řecka – i přes pokračující krizi na něj turisté nezanevřeli, jen z Česka jich přijelo 300 tisíc. Češi si v posledních letech stále častěji volí jako místo své dovolené také sousední Turecko, kam loni vyrazilo 220 tisíc lidí. Stejný počet lidí přilákalo i Španělsko, které se v roce 2012 vrátilo mezi vyhledávané destinace.

Nejistý vývoj po předloňské revoluci neodradil Čechy ani od cesty do Egypta – zájezd si koupilo 190 tisíc lidí.