Záchranáři cvičili zásah v tunelu na D8. Dálnice se otevírá už za tři dny

Tři dny před slavnostním otevřením posledního úseku D8 si dnes záchranáři vyzkoušeli zásah na dokončené dálnci. Hasiči simulovali požár v tunelu Radejčín. Chtěli si tak ověřit čas dojezdu k případné nehodě.

Dálnice je podle Ředitelství silnic s dálnic (ŘSD) stavebně připravena, stavaři dokončují jen drobné úpravy. Ministerstvo dopravy zatím nevydalo povolení k předčasnému užívání stavby, podle mluvčího Tomáše Neřolda čeká právě na stanovisko hasičů.

Události v regionech: Hasiči a záchranáři trénovali zásah v tunelu na D8 (zdroj: ČT24)

Scénářem cvičení byla fiktivní nehoda dvou osobních aut v tunelu, která začala hořet. Hasiči na místo dojeli během 20 minut. Tunel vybrali hasiči k cvičení záměrně.

„Tunel je jedno z nejrizikovějších míst, kde když dojde k požáru, je ohroženo velké množství lidí. Je to uzavřený prostor, kde jsou možnosti úniku mnohem menší než v otevřeném prostoru,“ řekl mluvčí krajských hasičů Lukáš Marvan.

K reálným zásahům budou na nový úsek podle něj vyjíždět hasiči z Lovosic a Ústí nad Labem. Na místě případných nehod by měli být během desítek minut.

Poslední úsek D8 je posle mluvčího ŘSD Jana Rýdla stavebně připraven k otevření. „V tuto chvíli probíhá už jen úklid a poslední kontroly a testy. Celá dálnice už snese provoz, jezdíme po ní zkušebně. Proběhlo už i mytí tunelů zevnitř,“ řekl Rýdl.

Úsek z Bílinky do Řehlovic zatím nemá povolení k předčasnému užívání stavby, které je pro spuštění provozu nezbytné. Podle mluvčího ministerstva dopravy Tomáše Neřolda se čeká ještě na stanovisko hasičů. Ti by měli podklady na ministerstvo dodat právě na základě dnešního cvičení.

„V tuto chvíli rozhodnutí o předčasném užívání vydáno nebylo. Drtivá většina podkladů je shromážděna, čekáme na stanovisko hasičů a potom jsme připraveni rozhodnout,“ řekl Neřold.

Slavnostní otevření dálnice je naplánované na sobotní dopoledne. Přesný čas, kdy bude otevřena pro běžnou dopravu, ŘSD zatím nemá.

„Nebudeme se uvazovat k žádné konkrétní hodině, nejdůležitější je bezpečnost a sebejistota ŘSD, že s plnou jistotou můžeme na dálnici všechny pustit. Spuštění bude probíhat pod taktovkou policie, první vozy se rozjedou za policejním vozem, aby si nikdo z D8 nedělal závodní dráhu,“ dodal Rýdl.

Dálnice D8 se buduje již přes čtvrt století. První úsek byl otevřen 6. listopadu 1990. Dostavbu posledního úseku zbrzdil v červnu 2013 mohutný sesuv, který zavalil a poničil už rozestavěné těleso dálnice.

Na problémy se stabilitou okolních svahů ještě před zahájením stavebních prací upozorňovali ekologičtí aktivisté.