Tunely Dobrovského proraženy

Brno - Tunely Dobrovského, nejzásadnější dopravní stavba v Brně a budoucí součást velkého městského okruhu. Dnes má za sebou celá stavba významný mezník. Ve třináct hodin bagr prorazil poslední pomyslnou zeminu, která dělila dva konce hloubeného tunelu. Znamená to, že konec ražby je doslova na dohled. Podle Martina Kolátora z Ředitelství silnic a dálnic se celá stavba stihne v termínu. To znamená, že do konce roku 2011 by tunely mohla začít jezdit auta.

Ražba Královopolských tunelů začala na jaře 2007 po několikaletém zpoždění. Způsobily jej jednak specifické geologické podmínky - tunely se razily do nestabilních vrstev neogenních jílů (takzvaných téglů), a také protesty obyvatel okolních domů. Lidé se obávali toho, že ražba naruší statiku jejich domů.

Tunely se proto musely razit v Česku unikátní metodou, která minimalizuje negativní dopad prací na okolní zástavbu. Šlo o takzvanou jádrovou metodu ražby, kdy byl tubus tunelu rozdělen na několik dílčích výrubů.

Tunely Dobrovského jsou proraženy (zdroj: ČT24)

Protesty ekologů si vyžádaly také architektonickou úpravu dvou komínových výduchů. Základy několika budov sousedících se stavbou tunelů byly vyztuženy speciální injektáží, řekl šéf stavební firmy OHL ŽS Michal Štefl. Investor také zaplatil výměnu desítek oken s protihlukovým těsněním. Přesto se nevyhnul několika žalobám, z nichž některé dosud neskončily.

Stavba dvou tunelů pod Dobrovského ulicí, které měří 1237 a 1258 metrů, má stát kolem 6,5 miliardy korun. Zprůjezdnění je naplánováno na podzim 2011, kompletní dokončení v roce 2014.

Tunel Dobrovského
Zdroj: ČT24