Budoucí inženýři soutěžili ve stavbě prototypu letadla

Brno - Sraz amatérských leteckých modelářů mohl připomínat nezasvěcenému pozorovateli klání, které včera uspořádalo Vysoké učení technické v Brně. Kusy křídel a trupu z různých materiálů od polystyrenu až po dřevo, spousta lepidel a lepicí pásky a hlavně hodiny trpělivé práce. Prostory školy ovládly špičkové mozky studentů z různých evropských univerzit. Týmy z osmi zemí měřily síly v rámci středoevropského kola takzvaného inženýrského závodu.

Při konání lokálního kola této netradiční soutěže se už na VUT montovala například robotická autíčka ovládaná pomocí bezdrátové technologie bluetooth nebo samostatně fungující naprogramované jeřáby. Středoevropská část soutěže tedy musela přijít s jiným zadáním, aby pro technicky zdatné studenty znamenala další výzvu.

„Letošním úkolem bylo sestrojit model kluzáku, který bude shazovat zátěž na určené místo,“ prozradila hlavní organizátorka Barbora Nováková. Na stavbu prototypu letadla měli soupeřící týmy dva dny. Během nich museli nejen navrhnout a zkonstruovat model, ale také zařízení schopné odhodit v potřebnou chvíli určený náklad.

Reportáž Petra Kotrly (zdroj: ČT24)

„Systém musel být na dálku ovladatelný pomocí servomotorů, aby se daly ty dva různé náklady odhodit v různé okamžiky,“ vysvětloval soutěžící reprezentující univerzitu z rakouského Grazu.

Některým týmům, včetně českého zástupce, úkol až tak úplně nevyhovoval. Zadání totiž předem nikdo neznal. „My jsme z fakulty elektrotechniky, takže jsme čekali zadání, kde by bylo trochu víc elektroniky, programování, tohle byla čistá konstrukce, takže v tom to bylo pro nás nepříjemnější,“ dodal Lešek Franek z týmu domácího Vysokého učení technického.

Během závěrečné prezentace měl každý z týmů dva pokusy na to předvést výsledek svého snažení. Shodit dva náklady – potraviny a „parašutistu“ na určené body se však ukázalo jako velmi záludný úkol. Oříškem byl také let sestavených strojů. Některá letadla si to místo ladného plachtění a odhazování nákladu namířila střemhlav rovnou k zemi. Jejich tvůrci si trochu stěžovali na odlišné podmínky oproti budově Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií, kde už během víkendu kluzáky vyráběli a testovali.

I přesto to všichni finální klání brali s humorem, jak potvrdil soutěžící ze Slovenské technické univerzity v Bratislavě Michal Maťuga: „Vypadá to, že všichni mají stejný problém jako my, takže to nevadí, letadlo to přežilo.“ Navíc mezinárodně složená porota hodnotila nejen efektivitu výsledného řešení, ale také inovativnost, kreativitu a funkčnost.

Jako nejlepší konstruktéři se nakonec předvedli studenti z rakouských týmů. Vítězný kluzák se zrodil v hlavách budoucích inženýrů z Grazu. Na druhém místě skončili zástupci z Vídně a jako třetí doplachtili studenti ze slovinské Lublaně.

„Náklady jsme shodili a navíc jsme byli jediný tým, který skutečně přeletěl celou plochu až na druhou stranu, takže velká spokojenost,“ radovali se z výsledku zástupci vítězného týmu. Prvenství v soutěži jim automaticky zaručuje postup do celoevropského kola soutěže, které se začátkem srpna bude konat v rumunské Kluži.