Vědci z Lékařské fakulty patentovali nový způsob diagnostiky leukémie

Brno - Objev vědců z Lékařské fakulty brněnské Masarykovy univerzity umožní u pacientů lépe určit závažnost jejich onemocnění leukémií. Už patentovaná metoda diagnostiky tak pomůže lékařům co nejvhodněji zvolit léčbu pro konkrétního pacienta.

Pět let pracovali brněnští vědci na výzkumu metody prognózy chronické lymfatické leukémie. Závažnost onemocnění teď bude možné s pětadevadesáti procentní přesností určit pomocí nového způsobu diagnostiky konkrétních genů pouze z krve pacienta. „Pokud ta funkce těch genů je zvýšená, je pravděpodobné, že to onemocnění bude aktivní, bude agresivní a bude vyžadovat intenzivní léčbu,“ vysvětluje lékař Michal Doubek.

Pacienti, u nichž prognóza nebude předpokládat vážný průběh nemoci, teď budou například ušetřeni nepříjemné chemoterapie nebo transplantace kostní dřeně. „Snahou v hematologii a v medicíně obecně je připravit pro nemocného léčbu, která je mu ušita na míru,“ dodává Doubek.

Rozhovor s lékařem Michalem Doubkem (zdroj: ČT24)

O patent už projevila zájem tuzemská společnost zaměřená na vývoj v oblasti molekulární biologie. Ta se teď bude snažit o to, aby důležitý objev co nejdříve přešel z laboratoří do praxe. „Když to půjde dobře tak by do dvou let mohl být ten diagnostický kit k dispozici laboratořím v nemocnicích,“ říká Martin Bunček z firmy Generi Bitech.

Chronická lymfatická leukémie je nevyléčitelné onemocnění, ročně v České republice postihne asi šest set lidí. Jeho průběh je velmi různorodý, někteří nemocní s ním mohou přežívat i pětadvacet let. K tomu abych jich bylo co nejvíce může pomoci právě kvalitní diagnostika.

Masarykova univerzita za posledních dvacet let zaregistrovala už třicet patentů, z toho jen v posledních pěti letech třináct.