Škrty ČSA se zřejmě odrazí na lince Brno - Praha

Brno - České aerolinie plánují redukci v letecké dopravě. Letos už oznámily konec spojení do Istanbulu. Další velkou redukcí by mělo být Brno - Praha. O tom se ale zatím pouze spekuluje mezi odborníky v zákulisí. Společnost ČSA totiž nikoho o změnách zatím neinformovala. Nepopírá však, že ke změnám v letových řádech dojde. Neoficiální informace přesto nebere na lehkou váhu, jak brněnské letiště, tak jihomoravský kraj. Linka Brno - Praha totiž funguje jako přestupní uzel minimálně do šedesáti zemí, převážně východní a jižní Evropy.

„Pokud by se to potvrdilo a nakonec realizovalo, považuji to za špatné rozhodnutí Českých aerolinií, mělo by to negativní vliv na rozvoj celého regionu, investoři totiž tyto linky využívají, rozhodují se podle dostupnosti, dopad by to mohlo mít například na Veletrhy Brno,“ uvedl Michal Hašek,  hejtman Jihomoravského kraje.

Historie letů ČSA Praha-Brno

1924 - 1927
spojily letecky Prahu s Košicemi, s Brnem i se západočeskou lázeňskou oblastí

1939
v důsledku okupace Československa ČSA 15. března zanikly

1946 - 1948
postupně obnovily nebo nově zahájily provoz na mezinárodních a vnitrostátních linkách

1945
v poválečném období zahájily ČSA činnost 14. září, jako jediný letecký dopravce Československa

1965–1970
dosahovány největší výkony v pravidelné vnitrostátní dopravě (vzhledem k neexistenci kvalitní a rychlé pozemní dopravy zajišťovaly Československé aerolinie spojení do Košic, Sliače, Bratislavy, Ostravy, Holešova, Prahy, Karlových Varů)

2000
obnovily letecký provoz do Ostravy a Brna

2000
zahájení provozu pravidelné dopravy, společný projekt města Brna, BVV a ČSA na lince Praha-Brno. Provoz byl ukončen k 30.3.2001

2005
prosinec – ČSA zahájily pravidelné letecké spojení mezi Prahou a Brnem

2008
květen - Společnost posílila pravidelný provoz na trase mezi Prahou a Brnem

„Zimní letový plán ještě není kompletní, bude podán souhrnně, zatím tedy nebudeme dílčí změny komentovat,“ informovala Hana Hejsková, mluvčí ČSA.

Zákulisní neoficiální předpověď je zatím následující. Redukovat by se měly čtyři lety oběma směry na dva. Dosavadní klientela ČSA by tak byla odkázána na spádová letiště ve Vídni a Bratislavě, a tím i na konkurenční dopravce. A to i přestože se letecká linka Brno - Praha v loňském roce ukázala jako poměrně vytížená. Počet cestujících navzdory celosvětové krizi vzrostl o 18 procent na 43 tisíc cestujících.

„Pokoušeli jsme se získat informace, ty jsme zatím nedostali. Nelíbí se nám, že se informace o ukončení dozvídáme s předstihem pouhých tří měsíců, navíc prostřednictvím jiných subjektů než od ČSA. Nevím jaký je plán, ale věřím, že nakonec se nebude redukovat vůbec nic,“ dodal Tomáš Plaček, ředitel Letiště Brno.

K případným změnám by mělo dojít na podzim, proto dnes hejtman Jihomoravského kraje napsal dopis ministrovi dopravy Vítu Bártovi, kterého žádá o pomoc. V tuto chvíli si obě strany domlouvají termín schůzky. Přímo na ministerstvu už dnes začal jednat sám předseda představenstva brněnského letiště Jiří Filip.