Bártovy škrty se nového brněnského nádraží nedotknou

Brno - Rozpočtové škrty, které minulý týden ohlásil ministr dopravy Vít Bárta (VV), se přestavby železničního nádraží v Brně nedotknou. Aspoň ne nijak dramaticky. Projekt za 20 miliard má totiž štěstí, že jeho první část už skončila a následující dva roky namísto peněz čeká vpodstatě jen na rozhodnutí úředníků.

Správa železniční dopravní cesty doslova na poslední chvíli ukončila první etapu projektu v podobě odstavného nádraží a myčky kolejových vozidel za 3,1 miliardy korun. Slavnostně je otevřela letos v květnu. Další peníze nejsou letos na Železniční uzel Brno naplánovány.

Osud projektu mají totiž v rukou úředníci, kteří se musí vypořádat s desítkami námitek proti územnímu rozhodnutí na tuto obří stavbu. Správa železniční dopravní cesty teprve s platným územním rozhodnutím může žádat o osm miliard z Evropské unie. Evropské miliardy musí vyčerpat do roku 2015 a až v tomto roce bude potřeba dalších osm miliard ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Brněnský primátor Roman Onderka (ČSSD) o financování nového nádraží (zdroj: ČT24)

Všechny zmíněné peníze půjdou laicky řečeno „na koleje“. Na nejdiskutovanější stavbu - přesunutou budovu nového Hlavního nádraží - hledá zatím správa železnic soukromého investora, který by se podílel na takzvaném PPP projektu.