Brněnsko - Parta nadšenců, kterým učarovala železnice, opečovává čtyřicítku historických lokomotiv, parních i elektrických, a stovku starých vagónů v depu u Zbýšova na Brněnsku, v místě dnes už zavřeného dolu Jindřich. Aby je měli kde provětrat, začali před pěti lety budovat úzkorozchodnou trať, která kopíruje původní dráhu využívanou dolem.
Úzkokolejka u Zbýšova roste o další metry. Bez techniky, jako před sto lety
Dát koleje, po kterých dřív jezdily hornické vozíky, blíž k sobě, je ale pořádná dřina. Místo, aby ve svém volnu relaxovali někde u vody, potí se brigádníci na stavbě nové dráhy. „Vždycky když mám volno v práci, tak jedu sem. Člověk se nadře, zpotí, ale něco dobrého zrobí,“ říká Marek Doruška, který pomáhat na stavbu úzkokolejky dojíždí až z Ostravy.
Dobrovolníci pracují skoro jako před sto lety, s minimem techniky, pěkně ručně. Nejprve je třeba vytrhat betonové pražce původní trati, pak znovu položit koleje jen šedesát centimetrů od sebe.
Potom musí podsunout nové, na polovinu zkrácené dřevěné pražce a připevnit je ke kolejím. Pomalu, ale jistě se úzkokolejka prodlužuje o další metry. Loni končila na okraji lesa, teď už se přiblížila k Babicím. „Máme to nachystané tak, že můžeme teď během zítřka a pozítří položit ještě dalších sto padesát metrů,“ odhaduje Artur Fučík z Muzea průmyslových železnic.
Cílovou stanicí náročného plánu je Zastávka u Brna. Celá dráha pak bude mít necelé tři kilometry. Postavit ji je ale ještě běh na hodně dlouhou trať. V tuto chvíli jsou železniční nadšenci zhruba v polovině, v Babicích chtějí postavit výhybnu a potom pokračovat směrem k Zastávce. Těžká práce jim tak zabere ještě nejméně další tři roky.
Zbýšovská úzkokolejka je ale už teď vyhledávanou atrakcí hlavně pro děti, ale i dospělé obdivovatele historických vláčků. Hlavně během prázdninových víkendů zvou zbýšovští amatérští železničáři na projížďky po zatím zprovozněné části trati. Brány svého malého nádraží otevře muzeum i tuto a následující srpnovou sobotu, tedy 21. a 28. srpna.