Filharmonie Brno nabrala svěží směr

Brno- Klasická hudba pro každého! Takovým heslem se začala řídit brněnská filharmonie. Názor, že jde o neatraktivní a konzervativní těleso, je dávno passé. Stejně jako ostatní orchestry i v Brně začali svádět boj o obecenstvo. Svědčí o tom dramaturgie poslední sezóny, kdy se stal doslova trhákem koncert Filharmonie Brno s Hradišťanem nebo se Zdeňkem Mertou v bývalé továrně Wannieck Gallery. Nedávno Filharmonie vyprodala hrad Špilberk festivalem vážné hudby, kde pro osvěžení zazněly symfonicky muzikálové a rockové hity od Deep Purple, Kiss nebo Rolling Stones.

„Je to popularizační prvek, protože by bylo krátkozraké soustředit se pouze na vážnou hudbu, v zahraničí se to dělá běžně,“ říká dramaturg brněnské Filharmonie Jan Žemla.

Filharmonie Brno představuje, se svými 110 hráči, jeden z největších středoevropských orchestrů, který se rozsahem i úrovní řadí k velkým orchestrům pražským i k proslulým tělesům z nedaleké Vídně. Nové logo, ale také omlazení vedení Filharmonie dává výrazně tušit čerstvý vítr, který chce využít i v nové jubilejní 55. koncertní sezoně.

Poslechněte si skladbu Money od Pink Floyd v podání brněnské Filharmonie a Jiřího Zonygy (zdroj: ČT24)

Polokulaté výročí hodlá oslavit se svými posluchači hudbou nejširší žánrové různorodosti hodné velkého symfonického orchestru. Dramaturgická koncepce usiluje o vybočení z vyšlapaných cest a snaží se orientovat více na tvorbu 20. století. Ta je zastoupena třemi desítkami autorů v šesti zavedených cyklech.

„Je to přirozený proces u vážné hudby, už neexistují téměř žádné hranice mezi žánry, cítím to jako vyvrcholení vývoje posledních dvaceti let. Je to dáno bojem o diváky, každý hledá svoje obecenstvo, třeba i hledáním nových prostorů, vnímám to velmi pozitivně. Navíc nejen vážná hudba například směřuje k rocku, ale i obráceně, což je viditelné například na posledním albu Stinga,“ dodává hudební publicista Miloš Štědroň.