Vodohospodáři vybrali minulý rok čtrnáct pahýlů stromů, které byly nebezpečné lodní dopravě. Vzhledem k tomu, že byly těsně pod hladinou, stávalo se často, že do nich lodě nebo i windsurfaři naráželi. Sedm stromů se už minulý rok podařilo odstranit.
„Z dálky to může vypadat pouze jako nějaká větev, ale když k tomu přijdete, tak je to šestimetrový strom. Je to však také o pohybu vody, kdykoliv se to může dát do pohybu,“ uvedl lodní kapitán Emil Himer. I to je důvod, proč není možné stromy lokalizovat pomocí GPS.

NO COMMENT: Střelmistři odpalují pařezy na Nových mlýnech
Protože jsou stromy několik metrů pod hladinou, nejefektivnější, nejrychlejší a především nejšetrnější metodou je jejich odstřel. Na akci přitom musí spolupracovat hned několik jednotek. Od hasičů a lodních záchranářů přes pyrotechniky až po potapěče. Výbušnina se přitom klade až úplně u dna.
„Používáme plastickou trhavinu austrogel a klasický semtex. Váha jedné výbušiny je dvě a půl kila, takže na každý strom použijeme i dvě,“ uvedl vedoucí trhacích prací Martin Červenka. Následný výbuch z takové nálože pak může způsobit i desetimetrový vodní sloupec.
Stromy, které mají ještě větve nad hladinou, zlikvidovány nebyly. V jejich seschlých korunách totiž hnízdí vzácní ptáci, a jsou tak posledním pomníkem unikátní přírody, která byla stavbou přehrady zničena.