Elektrický Superb vyráží do ulic

Brno - Vysoké učení technické v Brně se může pyšnit prvním automobilem, u kterého najdete v technickém průkazu pod tovární značkou samotnou školu. Po dvou letech vývoje prošel vůz VUT SUPERBEL II státní technickou kontrolou a může do běžného provozu. Elektromobil se svým výkonem příliš neliší od aut se spalovacím motorem. Je schopen dosáhnout rychlosti přes 160 kilometrů za hodinu a na jedno nabití zvládne dojet z Brna do Prahy.

Vývoj elektromobilu VUT SUPERBEL II začal v roce 2009, kdy Vysoké učení technické v Brně dostalo od Škodovky nehomologovaný vůz značky Škoda Superb 2.0. Přestavby se tehdy ujali samotní studenti. Ti měli za úkol sestrojit elektromobil, který splňuje dva protichůdné požadavky - velký výkon a velký dojezd.

„Nejdříve bylo nezbytné zjistit, kudy vůbec vede například kabeláž a kudy by vést mohla. Pak jsme odstranili komponenty, které jsou nepoužitelné pro elektromobil. To znamená například spalovací motor, výfuk nebo nádrž,“ popsal počátky projektu strojní inženýr Martin Solař.

Jaromír Marušinec předvádí elektromobil (zdroj: ČT24)

VUT SUPERBEL II

- je vybaven ABS, posilovačem řízení, elektrickým posilovačem brzdného účinku, elektrickým topením, rekuperuje energii z brždění

- výkon až 100 kW

- dojezd až 220 km

- maximální rychlost 160 km/h

- obsahuje 95 akumulátorových článků

- je chlazen původním vodním systémem

Studenti pak museli vyvinout a sestrojit komponenty nové. Ty musely projít novými testy. Bez původních dílů ale řídící jednotka vozu fungovat nemohla. Zapracovat na voze tak museli i informatici. „Aby auto nepoznalo, že došlo k nějaké změně, tak jsme museli mnoho procesů nasimulovat, jako třeba ABS,“ uvedl Miroslav Svačina.

Největší slabinou elektromobilů bývá jejich malý dojezd. I proto se neustále pracuje na vývoji výkonných baterií a efektivních nabíječek. Pro VUT SUPERBEL II pracuje na systému nabíjení student elektrotechniky Jan Kuzdas: „Nabíječka musí mít obrovský výkon a musí být dostatečně malá, aby se do auta vešla. Když bude umístěna ve voze, může se auto nabít v podstatě kdekoliv,“ shrnul.

Původní vůz byl pojízdný už po roce a fanoušci jej mohli vidět vystavený třeba na veletrhu Autotech v roce 2010. Další rok pak trvala homologizace jednotlivých dílů a přidělení technického průkazu.

„Ve vývoji elektromobilů budeme na VUT rozhodně pokračovat. VUT SUPERBEL II bude nyní vybaven například automatickým robotickým řízením a bude sloužit studentům všech oborů,“ shrnul koordinátor projektu Jaromír Marušinec.

  • VUT SUPERBEL II autor: ČT Brno, zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2685/268412.jpg
  • Výrobcem tohoto vozu je VUT Brno zdroj: VUT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2685/268424.jpg