Nový systém čísel pro krizové mobily

České Budějovice - Systém krizových mobilních telefonů, které používají starostové a členové krizových štábů například při povodních, velkých požárech nebo vichřicích, se neosvědčil. Od prvního července začne platit nový systém mobilní komunikace, který by měl čísla ujednotit. Uživatelé krizových mobilů tak mají už jen čtyři dny na změnu čísla, případně potvrzení takzvaného krizového čísla.

Původně nadšeně přijímaný systém, nyní ostře kritizovaná zakázka. „Ten systém dvou čísel, krizového a osobního, nebyl moc dobrý, protože přehazování čísel bylo velmi složité,“ poukazuje na základní slabinu systému krizových mobilních telefonů starosta Týna nad Vltavou Karel Hájek.  

Krizové mobilní telefony mají přednost při přetížení sítě. Právě na ně směřují zprávy třeba při hrozící katastrofě nebo mimořádném zasedání krizového štábu. „Na pracovní číslo mi denně volají desítky lidí a v případě krizové situace i stovky. A na číslo krizové mi například v roce 2002 nikdo nevolal,“ přidává svou zkušenost ředitel krizového řízení Jihočeského kraje Jaroslav Jedlička.  

Od prvního července je všechno jinak. Vybraným lidem stačí zadat do databáze krizových mobilů jakékoliv číslo, na kterém budou stále dosažitelní. „Je to určitě zjednodušení. Od 1. července od půlnoci tak získáme databázi všech krizových čísel,“ uvádí mluvčí Jihočeského hasičského záchranného sboru Vendula Matějů.   

Všichni oslovení starostové si už vybrali - používat budou své pracovní telefony. „Já si nechám svoje telefonní číslo, protože je to pro mě daleko jednodušší řešení,“ přiznává starosta Horní Plané Jiří Hůlka.  

Systém ale má stále svá omezení. Pokud budou držitelé krizových mobilů trvat na přednostním volání při přetížení sítě, musí využívat služeb jediného operátora - Telefóniky O2. Hasiči ani sami starostové neočekávají při změně databáze krizových čísel žádné vážnější problémy. Celý systém však budou chtít co nejdříve ještě vyzkoušet.