Předvolební Budějovice: město hledá cesty, jak si ulevit od množství aut

Po čtyřech letech voliči rozhodnou o novém složení městského zastupitelstva Českých Budějovic, přičemž nejvíce diskutovaným městským tématem zůstává už řadu let doprava. Provoz by sice měl zeslábnout díky stavěnému dálničnímu obchvatu, chybí ale odvedení kamionů přijíždějících ze západních Čech.

Českobudějovické obecní volby před čtyřmi lety vyhrálo ANO a se ziskem 21,21 procenta hlasů získalo v městském zastupitelstvu dvanáct křesel. Druhé hnutí – Občané pro Budějovice – obdrželo devět mandátů a spolu s vítězem také vytvořilo početnou radniční koalici zesílenou ještě o uskupení Společně pro Budějovice (lidovci a TOP 09) a STAN a Čisté Budějovice. 

V zastupitelstvu o 45 členech měla vládní koalice původně 27 zastupitelů. Počet se ale později snížil na 26, když František Konečný opustil ANO a stal se nezařazeným zastupitelem. Opozici vedení města v posledních čtyřech letech tvořila ODS, Piráti a komunisté. 

Zbavit město aut

Lokálním evergreenem, který patří i mezi hlavní témata nadcházejícího hlasování, je doprava, třebaže radnice na ni má jen omezený vliv. Provoz v krajském městě totiž výrazně ovlivňují stavby regionálního či celorepublikového významu – konkrétně dálnice D3.

Po letech diskusí a příprav se letos konečně začalo s dálničním obchvatem, dokončení se plánuje v roce 2024. Příští rok by měla skončit stavba takzvané jižní tangenty. Obě tyto stavby jsou pro odvedení tranzitní dopravy z Českých Budějovic zásadní, stále ale chybí takzvaná severní spojka, bez které se kamiony přijíždějící od Plzně a Písku městu stejně nevyhnou. Ta je dosud v přípravě a stavba ještě nezačala.

Lepšímu pohybu po městě by současně mohlo pomoct i rozšíření sítě MHD a podpora městské cyklistiky výstavbou stezek, což je téma, které akcentují i některé kandidující subjekty.

Budějovice současně debatují o tom, jak vyřešit parkování lidí, kteří do města za prací jen dojíždějí – ve městě totiž fungují parkovací zóny, které mají zajistit dostatek místa pro rezidenty. V příštím roce by proto měl vzniknout parkovací dům na Dlouhé louce s kapacitou asi pět set míst pro auta a stovkou míst pro bicykly.

Zlepšit podmínky k bydlení

Druhým diskutovaným tématem na jihu Čech, do kterého se znovu promítá i celorepubliková problematika, je krize bydlení a rostoucí ceny energií. Stavba nových bytů totiž neodpovídá velikosti města ani jeho potřebám a město jako investor zatím spíše zaostává. Výjimkou je stavba městského bytového domu „4Dvory“ se třemi stovkami nových bytů.

Významné pro další rozvoj města jsou investice do teplárenství. Dokončení teplovodu z Temelína nejspíš pozitivně ovlivní cenu tepla ve městě, podstatná je i výstavba kotle na dřevní štěpku, zahájení výstavby spalovny ZEVO Vráto a průběžné investice do vodárenské infrastruktury.

O další budoucnosti města včetně investičních priorit rozhodnou obyvatelé Českých Budějovic v pátek 23. a v sobotu 24. září, kdy se v Česku uskuteční volby do obecních zastupitelstev a třetiny Senátu.