Hradecké křižovatky budou „smart“. Začal se budovat inteligentní dopravní systém

V Hradci Králové v pátek prvními výkopovými pracemi začala stavba inteligentního dopravního systému (IDS), který by měl zvýšit plynulost a bezpečnost dopravy ve městě. Práce začaly na světelné křižovatce v Kuklenách, v následujících dnech budou stavbaři pokračovat na dalších křižovatkách. Celková hodnota stavby IDS činí 229 milionů korun bez DPH, spuštěn by měl být za dva roky.

Hlavní částí systému bude osazení 38 křižovatek novými semafory se zabudovaným řízením dopravy. V minulých týdnech technici křižovatky určené k přestavbě osadili náhradními semafory. Součástí systému bude i modul na měření rychlosti aut a hlídání průjezdů křižovatek na červenou. Dodavatelem systému je firma Cross Zlín.

Současný systém semaforů a řízení provozu je podle radnice zastaralý a odepsaný. Na investici má město schválenou dotaci 176,8 milionu korun z evropského programu ITI Hradecko-pardubické aglomerace.

Bez kolon ve špičce

Systém bude dopravu řídit tak, aby se netvořily kolony, například v ranní či odpolední špičce. Reagovat bude například i na houstnoucí dopravu v době předvánočních nákupů. Systém bude také umět komunikovat s auty, která mají zabudované chytré palubní počítače. U MHD pak bude systém preferovat vozidla se zpožděním.

V rámci takzvaného penalizačního modulu bude šest míst u škol osazeno radary s okamžitým měřením rychlosti. Dále se na čtyřech místech bude měřit rychlost úsekově a na dvou křižovatkách bude hlídání průjezdu na červenou.

„Systém nebudujeme kvůli vybírání pokut, ale kvůli bezpečnosti provozu. Penalizační modul by měl mít výchovnou funkci,“ řekl dříve primátor Alexandr Hrabálek (ODS).

Firma letos stihne udělat chytrými až osmnáct křižovatek

Na většině křižovatek budou kamery, které budou identifikovat případné nehody a dělat statistiku provozu. Vlastní přenos dat na centrální servery, které budou v Dopravním podniku města, půjde optickou sítí. Systém umožní i integraci dalších městských systémů, například městské policie, parkování, veřejného osvětlení či bezpečnostních kamer.

Systém bude Cross Zlín budovat po etapách. Letos má v plánu rekonstrukci 18 křižovatek včetně přechodů pro chodce. Firma má systém po výstavbě dalších šest let i provozovat. Město se poté rozhodne, zda další provozování svěří dál jí, Technickým službám či jinému subjektu.