Plzeň se chce zaměřit na stavbu cyklostezek, kraj dá ještě letos 32 milionů

Plzeň chce zlepšit podmínky pro cyklisty. Město tak reaguje na nárůst cyklistické dopravy v době epidemie a s tím taky spojené stížnosti. Tam kde nejsou cyklostezky, tak musí lidé jezdit po frekventovaných silnicích nebo nebezpečným terénem. Přidá se i Plzeňský kraj, který letos plánuje investovat do podpory cykloturistiky 32 milionů.

Cyklista v Plzni
Zdroj: ČTK Autor: Miroslav Chaloupka

Spojnice z centra Plzně ze Štruncových sadů směrem na Bolevecký rybník a největší sídliště Lochotín patří mezi nejoblíbenější cyklotrasy. I tam jsou ale nedostatky. „Za lávkou je asi kilometr hotové krásné stezky, pak se projedu po asfaltu, pak je kus, který se bude opravovat příští rok,“ přibližuje plzeňská cyklokoordinátorka Radka Žáková.

Podle Žákové problematických míst v Plzni ubývá, ale stále se ještě nějaká najdou. Další část trasy v Plzni na Roudné pro cyklisty představuje poměrně nebezpečný úsek. „Je tu docela frekvence aut a cyklisté tady musí jezdit po komunikaci,“ popisuje Žáková.

Cyklotrasa z Lochotína do centra města by měla být komfortně průjezdná do konce roku 2022. „Je to jeden z nejproblematičtějších úseků, který město řešilo více než deset let právě kvůli majetkovým vztahům. Letos by se to mělo změnit,“ říká Žáková.

Podněty přímo od lidí

Město nyní oslovilo občany s tím, aby sami nahlásili problematická místa. „Po Plzni až do 17. června mapují nejfrekventovanější místa takzvaní sčítači. Zjišťují počet projíždějících cyklistů a také jejich trasy,“ říká náměstek primátora Michal Vozobule (TOP 09). Drobné úpravy se podle něj bude město pak snažit řešit ihned.

Například průjezd Americkou ulicí a Klatovskou třídou zůstává dál pro cyklisty nepříjemným. V rozšíření komunikace tam brání stožáry.

Novou koncepci cyklodopravy schválil i Plzeňský kraj. Ještě letos plánuje investovat 32 milionů korun. „V současné chvíli jezdí na kole sedmdesát procent lidí a my pro ně něco musíme udělat, jinak budou jezdit po silnicích druhé a třetí třídy a to je nebezpečné,“ říká náměstek hejtmanky pro dopravu Pavel Čížek (STAN).

Celkem počítá kraj s vybudováním osmi set kilometrů cyklostezek. Prioritou jsou ty dopravně nejvýznamnější, tedy propojení velkých měst tak, aby je lidé mohli využívat nejen k rekreaci, ale taky k cestě do práce. Nejvíc peněz půjde do mezinárodní cyklotrasy, která vede z Prahy přes Plzeň a Domažlice až do Regensburgu.