Po čtvrtroce čekání vyplula mohutná loď z Lovosic do nového domova v Nizozemsku

Po necelém čtvrtroce čekání vyplul z Lovosic mohutný tanker. Míří do Nizozemska, kde bude přepravovat olej. Lovosická loděnice mohutná plavidla spouští každoročně, tříměsíční čekání je přitom poměrně krátké. Na dostatek vody v Labi nad Děčínem čekají někdy i déle než půl roku.

Tanker, který je nyní na cestě do Nizozemska, spustila loděnice Barkmet na vodu koncem července. „Čekali jsme na lepší vodní stav, proto vyplul až dnes,“ řekl ve čtvrtek Jurij Kulchytskyj z lovosické loděnice.

Plavidlo je dlouhé 86 metrů, široké až 11,5 metru, výška boku je 5,5 metru. Je tedy větší než osmdesátimetrové lodě typu 11600, ty největší, které po Labi běžně mohou plout. Především má větší ponor. Nová loď ještě není hotová, její trup se ale dostrojí až v Nizozemsku, kde potom bude vozit oleje.

Plavba tankeru po Labi
Zdroj: Ondřej Hájek/ČTK

Stavba trupu v Lovosicích se zpozdila kvůli pandemii koronaviru. Do loděnice se na jaře, kdy byly uzavřené hranice, nemohli dostat dělníci ze zahraničí. Naopak docela rychlé bylo vyplutí. V minulosti čekala loděnice, než bude dost vody pro plavbu do Německa, i více než půlrok. Například loni spustil Barkmet dva podobné tankery, jeden v červnu, druhý v prosinci. Vypluly ale krátce po sobě až letos v únoru.

Od té doby již vody v Labi dost nebylo. Aby velká loď proplula, je potřeba, aby v Ústí nad Labem byly alespoň dva metry, na konci července to bylo jen 158 centimetrů. Nyní je hladina o metr výše.

Plavba tankeru po Labi
Zdroj: Ondřej Hájek/ČTK

Podle ředitele závodu Dolní Labe Jiřího Macha ale zvýšení hladiny neznamená, že by na řece zesílil provoz. Přepravci mají dopravu nasmlouvanou s velkým předstihem, proto se dočasné změny na poptávce po lodní nákladní dopravě neprojeví. „Protože nelze zaručit stav vody, volí se cesta po silnici. Není jednoduché přeskládat zboží z kamionu na loď, když zrovna je vody dost,“ poznamenal Jiří Mach.

Poměry na Labi má změnit plánovaný jez v Děčíně, který ale dlouhodobě čelí odporu kvůli ochraně přírody v řece nad Děčínem. „Abychom mohli s projektem pohnout, musíme vyřešit požadavek ministerstva životního prostředí a stanovit možnost náhrady za bahnité náplavy, které budou podle MŽP ohroženy plavebním stupněm,“ ozřejmil ředitel Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů. 

Plavba tankeru po Labi
Zdroj: Ondřej Hájek/ČTK

Kompenzovat bahnité náplavy na dolním toku Labe u hranic s Německem podle ředitelství lze, podle studie Agentury ochrany přírody a krajiny to ale možné není. Vznikne tak revizní posudek, jehož výsledky mají být známy zhruba za rok.