Kavárna, hřiště a svěží zeleň. Proměna pražského Karlova náměstí potrvá šest let

Karlovo náměstí se brzy začne proměňovat, celková rekonstrukce jednoho z nejvýznamnějších veřejných prostranství Prahy začne na podzim ošetřením poškozených stromů. Vyšlapané pěšiny v travnatých plochách nahradí nová síť chodníků. A park má znovu sloužit k odpočinku, své místo tam najde kavárna, dětské hřiště nebo trhy.

Video Události v regionech (Praha)
video

Události v kultuře: Na podzim odstartuje revitalizace Karlova náměstí v Praze

S délkou přes půl kilometru je prostranství, pojmenované v roce 1848 po českém králi a římském císaři Karlu IV., největším náměstím v Česku. Co do rozlohy patří i k největším v Evropě. V soutěži na rekonstrukci zvítězil návrh německého krajinářského studia Rehwaldt Landschaftsarchitekten ve spolupráci s českou architektonickou kanceláří BY Architects a českou dopravní kanceláří PD Filip.

„Tento prostor je unikátní především tím, že se Františku Thomayerovi podařilo ztělesnit romantickou představu krajiny uprostřed města, podpořenou specificky tvarovanými cestami určenými k promenádám,“ charakterizuje park spoluautorka vítězného návrhu Markéta Zdebská.

Celková revitalizace takzvaného „Karláku“ vyjde na 320 milionů korun. Hotová má být podle plánu v roce 2025. Odstartuje etapou, při které se ošetří stromy a keře. Lidé, kteří si zkracují cestu od stanice metra mimo asfaltové cesty, totiž nevědomky přispívají k poškození porostů.

„Důsledkem je zadupaná půda kolem stromů a voda nemůže zasakovat. Pak teče po chodníku, po schodech, do ulice, a způsobuje problémy zašpiněním ulice a zánosem kanalizace,“ vysvětluje důsledek udusané země krajinný architekt z metropolitního Institutu plánování a rozvoje Štěpán Špoula.

Součástí je i plán na klidnější dopravu

Následovat bude proměna prostoru Karlova náměstí. Podle jednoho z autorů vítězného projektu a krajinného architekta Tilla Rehwaldta je jedním ze záměrů autorů otevřít výhled na Novoměstskou radnici.

A zanedbaný park se má stát prostorem určeným hlavně pro lidi. Mimo jiné dojde k propojení obou jeho částí, které rozděluje uprostřed dopravně rušná Ječná ulice. Tam má přibýt několik přechodů pro chodce. „Návrh počítá i s propojením Vodičkovy ulice do prostoru před poliklinikou a jezuitskou kolejí, kde dojde ke zklidnění dopravy zvýšením úrovně vozovky,“ dodává projektant Josef Filip.