Nové depo a servis pro plzeňskou MHD za 12 mld zajímá protikorupční policii

Plzeň – Protikorupční policie se zajímá o stavbu depa pro vozidla MHD, které vzniká v areálu Škody v Plzni. Firma staví depo na zakázku městských dopravních podniků (PMDP), pro které bude Škoda také přístích 29 let udržovat všechna vozidla. PMDP za zakázku zaplatí 12 miliard korun, z toho desetinu činí hodnota samotného depa. Podle plzeňské radnice i Škody je zakázka v pořádku.

Protikorupční policie prověřuje stavbu nového depa plzeňské MHD (zdroj: ČT24)

Samotná protikorupční policie nechce o vyšetřování dvanáctimiliardové smlouvy Plzně se Škodou hovořit, pouze potvrdila, že se kontraktem zabývá. „Policie si v této souvislosti vyžádala některá data, některé podklady, které s realizací PPP projektu souvisejí,“ uvedl ředitel PMDP Michal Kraus. Zatím ale policisté nikoho z ničeho neobvinili.

Na případ poukázala Bezpečnostní informační služba ve své výroční zprávě, podle které jde o mimořádně rozsáhlý projekt s mimořádnou cenou, ale i mírou rizik. Podle BIS provází projekt řada pochybností včetně nejasné finanční výhodnosti pro město, resp. PMDP. Pro zpravodajce je především problematická doba splatnosti zakázky, která činí 29 let. Podle BIS lze prostřednictvím PPP projektů vyvádět z veřejných rozpočtů peníze podobně jako prostřednictvím dotací z fondů EU. To ale odmítl generální ředitel Škody Transportation Josef Bernard: „Ve zprávě BIS jsem nenašel žádnou konkrétní informaci, žádný fakt, který by potvrdil oprávněnost jejich tvrzení. Ve světě jsou projekty obdobného typu naprosto běžné a zákazníci požadují po výrobcích čím dál častěji třicetiletý servis.“

Také plzeňská radnice, která smlouvu svých dopravních podniků se Škodou posvětila, odmítá, že by bylo podezření BIS a protikorupční policie podložené – zakázka je podle vedení města zcela v pořádku. „Byl bych rád, kdyby mi někdo řekl, kde k tomu vyvádění peněz může dojít,“ uvedl náměstek primátora Miloslav Šimák (ČSSD). Dodal, že se město cítí poškozeno na své pověsti. Radnice odkázala na analýzu, podle které by stavba nového depa z vlastních prostředků a údržba vozidel v nich stály o dvě miliardy více než společný projekt se Škodou. Nový objekt přitom PMDP nutně potřeboval, stávající garáže již pro městské autobusy a trolejbusy nepostačovaly.

Smlouvu na stavbu depa podepsaly Plzeň, PMDP a Škoda v roce 2012, letos v lednu bylo zkolaudováno a zahájilo zkušební provoz. „Všechny autobusy a trolejbusy tam přestěhujeme o prázdninách a naplno začne areál sloužit od září,“ řekl generální ředitel Škody Transportation Josef Bernard.