Zpoždění až čtyři hodiny. Ráno se nedostaly vlaky z pražského depa, železnice zkolabovala

Celé dopoledne se vlaky v Česku potýkaly s velkými zpožděními. Hlavní roli sehrála spadlá trolej na vršovickém nádraží v Praze. Protože tudy jezdí vlaky z odstavného nádraží na hlavní nádraží, nedostaly se soupravy k cestujícím včas. Někteří čekali i čtyři hodiny. Plně zprovoznit spojení odstavného a hlavního nádraží se podařilo až v poledne.

Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty (ŠŽDC) Marka Illiaše došlo nad ránem k nehodě ve stanici Praha-Vršovice. „Událost se stala ve 3:43. Lokomotiva vyjížděla z nádraží a svým sběračem strhla trakční vedení. Došlo k úplnému zastavení provozu mezi Prahou-hlavním nádražím a Vršovicemi. Některé vlaky stály desítky minut, další byly zrušeny,“ uvedl mluvčí.

Ráno se sice podařilo zprůjezdnit jednu kolej, to však zdaleka nestačilo. Až po poledni ohlásili železničáři úplné obnovení provozu. 

Problém byl, že kvůli výluce ve Vršovicích nemohly na hlavní nádraží přijíždět soupravy z odstavného nádraží, případně lokomotivy z vršovického depa. „Dopad poruchy se tak týká jak příměstských linek – z depa nemohly vyjet včas všechny plánované soupravy CityElefant – tak vnitrostátních a mezistátních dálkových linek, které se buď vůbec, nebo jen s omezením, tedy se značným zdržením, přes místo s omezením dostaly na své linky,“ vysvětlil dopad nehody mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Zpoždění vlaků, které měly ráno z Prahy odjet, byla v mnoha případech vskutku obrovská. Nejhůře odnesl vršovickou událost ranní expres do Žiliny. Pravidelný odjezd má před půl šestou, ale místo toho opouštěl pražské hlavní nádraží až kolem půl jedenácté, tedy se čtyřhodinovým zpožděním.

Vlaky můžou mít zpoždění až do večera

Ačkoli se podařilo provoz po dvanácté hodině obnovit, České dráhy již dříve varovaly, že budou mít vlaky zpoždění celý den. Soupravy, které ráno z Prahy odjely pozdě, přecházejí na další spoje a leckdy není v cílové stanici tak velká rezerva, aby se podařilo zpoždění eliminovat. Třeba souprava zmíněného expresu, který odjel se čtyřhodinovým zpožděním, by se měla ze Žiliny vracet dvě a půl hodiny po příjezdu. Hrozí proto, že se dopolední porucha bude projevovat ještě večer.

Na hlavním nádraží si ale cestující stěžovali hlavně na to, že neměli dost informací. Třeba v deset dopoledne měly na odjezdové tabuli napsané zpoždění všechny spoje, ale málokdo tušil proč. Nejvíce zmatení byli zahraniční turisté, protože informací v angličtině bylo obzvláště málo.

Situaci zkomplikovaly také odklony. Přes Vršovice nejezdí jenom prázdné soupravy z odstavného nádraží, ale také rychlíky a expresní vlaky do Českých Budějovic a osobní vlaky do Strančic a Benešova. Zatímco benešovské regionální vlaky jezdily z hlavního nádraží odklonem přes Libeň a Malešice, budějovické rychlíky na hlavním nádraží nestavěly. Začínají totiž v Holešovicích, odkud rovněž jely odklonem přes Libeň. Řada cestujících se ale o tom, že se musí přesunout na jiné nádraží, nedozvěděla, nebo informace špatně pochopila. 

V Černošicích zabil rychlík nezletilou dívku

Železniční dopravu v okolí Prahy ještě více zkomplikovala tragická nehoda, ke které došlo v úterý ráno v Černošicích. Rychlík tam srazil na železničním přejezdu dívku, vlak zastavil až u nádraží Černošice-Mokropsy. Podle informací ČTK dívka zřejmě vstoupila na trať se sluchátky na uších. Ve vlaku jelo podle mluvčího středočeských hasičů Jaroslava Gabriela asi 50 lidí, nikdo z nich nebyl zraněn.

K nehodě došlo kolem sedmé hodiny ráno, hlavní trať Praha–Beroun byla kvůli neštěstí uzavřena. Po 7:30 začaly vlaky jezdit po jedné koleji, vyplývá z informací mluvčího hasičů a webu Českých drah.

I provoz po jedné koleji však na trati, kde ve špičce jezdí regionální vlaky každým směrem zhruba po deseti minutách a k tomu ještě dálkové vlaky, představoval velký problém. „Jedná se o velmi dlouhý úsek deseti kilometrů se třemi mezilehlými zastávkami, takže i po obnovení jednokolejného provozu je v tomto místě podstatně snížená kapacita,“ upozornil mluvčí Šťáhlavský. Dráhy proto zrušily dva expresy a také jeden rychlík mezi Plzní a Prahou.

I na berounské trati se ale podařilo k polednímu dopravu obnovit v plném rozsahu.