
Koncepce pražské MHD navrhuje nové názvy stanic metra
Nádraží Dejvice, Perštýn a Náměstí Hrdinů – tak by mohly znít nové názvy stanic Hradčanská, Národní třída a Pražského povstání. Důvodem je to, že Hradčanská se vůbec nenachází v katastrálním území Hradčan, stanice Pražského povstání se nachází pod náměstím Hrdinů a Národní třída leží pod ulicí Spálená, nikoliv pod ulicí Národní.
„Není to ještě návrh, je to sběr podnětů, které jsme obdrželi od veřejnosti, místopisné komise a odboru dopravy. Vzniká plán, taková kuchařka, co všechno se v Pražské integrované dopravě může udát za budoucích deset let,“ komentuje to náměstek ředitele pro městskou dopravu a marketing organizace ROPID Martin Šubrt.
„Jednou z pěti set stran rozsáhlého dokumentu je návrh těchto možností na potenciální změny, které jsou většinou vyvolané tím, že někde vznikne nové nádraží nebo nová tramvajová trať, a bude pak nutné pojmenovat ty zastávky, nebo je přejmenovat tak, aby to dávalo smysl z hlediska přestupu,“ pokračuje Šubrt.
Příkladem může být zvažovaná změna názvu stanice Hradčanská. Kromě toho, že označení evokující bezprostřední blízkost Pražského hradu je pro značnou část turistů matoucí, se přímo u stanice nachází nádraží Praha-Dejvice, které bude modernizováno. Nový název Nádraží Dejvice by sjednotil pojmenování celého dopravního uzlu. Dalším možným názvem je Bruska, což je historický název stanice.
„Chtěl bych ujistit všechny Pražany, že naším cílem je změnit ten systém, kdy se dozvídali o změnách až ve chvíli, kdy byly schváleny. Ten dokument je zveřejněn na stránkách pid.cz a každý si ho může projít. Myslím, že jsou v něm obsaženy pro Pražany daleko zajímavější věci zejména o tom, jaký je výhled provozu hromadné dopravy třeba se zprovozněním prvního úseku metra D nebo s vlakem na letiště,“ říká Martin Šubrt.
Kromě změn názvů nová koncepce pražské dopravy počítá s tím, že budou přibývat spoje, objeví se nové typy vozů a sníží se intervaly. Plánován je vznik nových tramvajových tratí: prodloužena bude například trasa z Divoké Šárky na Dědinu či z Modřan do Libuše. Tramvaje pojedou nově z Barrandova do Slivence a v plánu je také trať z Malovanky na Strahov, z Podbaby do Suchdola a od Vinohradských hřbitovů na Sídliště Malešice. Ke zlepšení MHD má přispět i plánovaná stavba trasy metra D nebo Dvoreckého mostu mezi Smíchovem a Podolím.
Masarykovo nádraží Střed
Podnět k diskusi o změně některých názvů přichází téměř třicet let od chvíle, kdy bylo dvanáct stanic metra přejmenováno po pádu komunistického režimu. Stanici Budovatelů, Mládežnickou, Sokolovskou nebo Fučíkovu tak dnes mladá generace zná už jen jako Chodov, Pankrác, Florenc a Nádraží Holešovice.
„Pro stanice metra se nejvíce osvědčují názvy, které jsou neutrální, to znamená, které se váží k místním, pomístním nebo zeměpisným názvům, protože ty nikomu nevadí a přesně určují to místo, takže jsou vlastně ideální,“ říká k tomu archivář a historik Václav Ledvinka.
Podle Ledvinky trvá v průměru jeden až dva roky, než lidé akceptují nový název stanice, pokud jim připadá smysluplný. Někdy se nové jméno neujme vůbec, například za socialismu bylo pražské nádraží Střed mezi lidmi stále běžně nazýváno Masarykovo. „Můj názor je, že by se mělo měnit co nejméně, to zaprvé. Zadruhé, že by se změny měly dělat jenom, když je k tomu vážný důvod,“ doplňuje historik.