Prezidentský vlak objede v srpnu Čechy, na páru ale musí zapomenout

Události v regionech: Prezidentský vlak přijel do Plzně (zdroj: ČT24)

Bez parní lokomotivy se při svých přesunech po republice musí obejít Prezidentský vlak, který připomíná sto let republiky. Kvůli riziku požáru s ním jezdí lokomotivy moderních trakcí a ty historické parní se soupravou prezidentských vozů pouze pózují. Prezidentský vlak nyní přijel do západních Čech, kde pokračuje srpnová část jeho turné.

Na počátku prázdnin vyrazil Prezidentský vlak na své turné po území bývalého Československa. Nejprve objel Slovensko, poté Moravu. Před koncem července poprvé zastavil v Čechách – na pardubickém nádraží. V srpnu bude objíždět převážně západní a severozápadní část Čech a tuto část cesty nyní zahájil zastávkou v Plzni.

Prezidentský vlak je sestaven ze tří salonních vozů. Nejstarší byl postaven v roce 1909 pro následníka trůnu Františka Ferdinanda d'Este, po vzniku republiky ale sloužil i jejím prezidentům. „V salonku a přilehlých kupátkách cestovali prezidenti Masaryk, později Beneš i Hácha,“ přiblížil kurátor železniční sbírky Národního technického muzea Adam Horký.

O 21 let novější je vůz Aza 80 známý spíše jako Masarykův salonní vůz. Vznikl u příležitosti osmdesátých narozenin Tomáše Garriguea Masaryka a svým komfortem ohromí i dnes. „Salon rozdělil vůz na pánskou a dámskou část, pánskou část úvodem tvořil prezidentský apartmán,“ ozřejmil uspořádání vagonu správce sbírek Železničního muzea Českých drah František Kaplan.

Třetí prezidentský vůz vznikl v roce 1968 a oproti svým předchůdcům využívá mnoho typizovaných součástí, takže na první pohled ve srovnání se staršími salonními vozy tolik nevyniká. Nejprve ho používal Ludvík Svoboda, později byl k dispozici i jeho nástupci Gustávu Husákovi. Je to jediný prezidentský salonní vůz, do kterého je možné vstoupit, ostatní lze obdivovat pouze zvenku a do interiéru nahlížet okny.

Soupravu doplňuje ještě zrekonstruovaný meziválečný čtyřnápravový osobní vůz přezdívaný „pancéřák“ s expozicí věnovanou prezidentským cestám po Československu i Evropě.

Kdo se přijde na Prezidentský vlak na nádraží Jižní Předměstí podívat, spatří v jeho čele i parní lokomotivu. Stroj z roku 1947, který až do 70. let jezdil napříč Českem s rychlíky a dálkovými osobními vlaky, je ale u soupravy historických vozů jen jako studený exponát. Své schopnosti nemůže parní „Šlechtična“ předvést, protože platí zákaz jízd takových lokomotiv kvůli suchu.

Na Moravě a na Slovensku jezdil Prezidentský vlak nejprve s jednou z posledních parních lokomotiv vyrobených v Československu „Rosničkou“ a poté dokonce se „Zeleným Antonem“. Tento exponát slovenského Železničního muzea je v současnosti jedinou provozuschopnou velkou rychlíkovou lokomotivou s tendrem, která byla vyrobena za první republiky.

Po Čechách se ale musí Prezidentský vlak zatím přesouvat s pomocí elektrických či dieselových lokomotiv. Taková ho převeze i na další zastávku do Plas, kde bude od pátku do neděle. Na Jižním Předměstí bude k vidění ještě ve středu.

  • 10.–12. 8.: Plasy
  • 13.–14. 8.: Karlovy Vary
  • 16.–19. 8.: Lužná u Rakovníka – v Muzeu ČD
  • 21.–26. 7.: Chomutov – v železničním depozitáři NTM
  • 28. 9.–19. 9.: Praha – areál bývalého depa Masarykovo
  • 22. 9.: České Budějovice u příležitosti Dne železnice
  • zdroj: NTM