Dopravci se na Vysočině soudí kvůli vysokorychlostnímu vážení kamionů

Kraj Vysočina plánoval letos rozmístit na dvanácti místech pět desítek vysokorychlostních vah. K tomu ale zatím nedošlo, čelí totiž žalobám v souvislosti s vážením přetížených kamionů. Na soud se obrátili dopravci, a dokud nerozhodne, žádné váhy na Vysočině nepřibudou. Systém zatím funguje jen na silnici u Velkého Meziříčí.

Dynamické vážení kamionů u Velkého Meziříčí
Zdroj: ČTK Autor: Luboš Pavlíček

U Velkého Meziříčí měří takzvané dynamické váhy přetíženost kamionů už od roku 2015. Kraj Vysočina od té doby vybral na pokutách už miliony korun. Váhy se zaplatily hned v prvním roce po instalaci. Kraj je koupil za čtyři miliony korun a dostává 85 procent ze sankcí, zbytek částky má Velké Meziříčí.

Za dva a půl roku od instalace zaznamenal systém kolem tří set přetížených kamionů. Vysokorychlostní váhy dokážou zvážit kamion, aniž by to jeho řidič postřehl, čidla jsou umístěná pod asfaltem, vidět jsou ale kamery.

Dopravci: vážení je nepřesné a nepůsobí preventivně

Dopravcům se ale takový způsob vážení nelíbí, podali proto nejméně šest žalob. Stěžují si například na to, že měření není přesné při převážení tekutých a sypkých nákladů.

„Oni hledají všechny možnosti, aby se vyhnuli problémům, v případě že je zvážíme,“ řekl hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek (za ČSSD).

„Nám vážení nevadí, vadí nám ale ty důsledky, které to přináší, a ten systém nepovažujeme za preventivní,“ tvrdí František Holub z Česmadu Bohemia. Podle něj se stává, že dopravce dostane i rok a půl starou pokutu a není schopen na ni reagovat.

Video Studio ČT24
video

Studio ČT24: Počet vysokorychlostních vah stagnuje

Zdroj: ČT24

Kraj čeká na rozhodnutí soudu

I když už má vedení kraje vytipovaná místa, kam by chtělo instalovat další dynamické váhy, zatím vyčkává. „Pro nás to není problém z hlediska instalace. Chceme rozšířit systém, potřebujeme ale znát rozsudek, abychom věděli, jakou cestou jít, jestli pořídit i nízkorychlostní váhy,“ podotkl investiční náměstek Krajské správy a údržby silnic Libor Joukl. Kraj by rád rozšířil počet míst s vážením do dvou let.

Podle hejtmana Běhounka jsou na rozšíření vah připravené všechny kraje. „My si myslíme, že je to dobrá věc, která šetří naše silnice. S tím souhlasí i ministerstvo dopravy,“ dodal Běhounek. Nejvíce přetížených kamionů projelo po cestě spojující Jihlavu s Velkým Meziříčím v roce 2016. Tehdy tam zjistili na silnici vedoucí vedle dálnice 169 přestupků. Loni jich byla stovka.

Vážení kamionů pomocí přenosných vah
Zdroj: ČTK
Autor: Luboš Pavlíček

Tým „Kamion“ kontroluje řidiče denně

Od roku 2011 kontroluje řidiče kamionů na Vysočině policejní tým „Kamion“, který má speciální vozidlo s přenosnými vahami. Kontroluje nejen přetíženost, ale i tachografy a další možné porušování předpisů.

„Využíváme místa u D1 a máme jedno speciálně vybudované místo na okraji Jihlavy,“ řekla policejní mluvčí Dana Čírtková. Řidiči kamionů podle ní porušují předpisy ve velké míře, jediné, co poslední dobou vymizelo, je upravování tachografů. „Kamion tým je v terénu každý den a každý den ukládáme pokuty,“ dodala Čírtková. Za letošního půl roku uložili policisté přes sto dvacet kaucí za téměř tři miliony korun.