Další změny v olomoucké integrované dopravě. S případnými problémy pomůže lidem infolinka

Změny v olomoucké MHD (zdroj: ČT24)

Hromadná integrovaná doprava v Olomouckém kraji dozná od pondělka 10. června dalších změn. Začnou totiž platit nové jízdní řády. Některé linky mají být upraveny tak, jak na ně byli lidé zvyklí v předcházejícím roce, zjistil redaktor České televize Marek Vrlák.

Takové opatření se týká mimo jiné linky 780439 na trase Konice-Pěnčín-Lutín-Olomouc. „Právě na Konicku stále probíhají revize spojů,“ dodal Marek Vrlák s tím, že ty největší změny se teprve odehrají.

Postupné aktualizace spojů, jejich tras a jízdní doby budou podle něj probíhat od léta až do konce roku. Linky se přitom upravují tak, aby byly v souladu s nadcházejícím prosincovým jízdním řádem, kdy mají vstoupit v platnost další novinky v olomoucké MHD.

Kromě Konicka dochází na drobné časové úpravy spojů i v dalších regionech, jako jsou například Zábřežsko, Šternbersko, nebo Litovelsko.

Koordinátor dopravy doplňuje linky o další zastávky, o které mají podle něj cestující zájem. Změnami tak projde v dohledné době autobusová linka, která jezdí z Tršic a Doloplaz do Olomouce a končí na autobusovém nádraží. „Lidé chtějí, aby linka končila až na hlavním nádraží, kde mohou přestoupit na olomouckou MHD,“ doplnil Marek Vrlák.

Změnou prochází celkem 50 jízdních řádů, největšími revizemi po 1. lednu 2018 prošla již zmiňovaná oblast Konicka (jízdní řády v číselné řadě 780438–780448). Kompletní revizi má za sebou zejména linka 780439.

K drobným časovým posunům nebo úpravám jízdních dob spojů linek dochází také v oblastech Litovelsko, Olomoucko, Uničovsko a Mohelnicko. Úpravy se dotkly i několika spojů linek v oblasti Přerovska a Hranicka.

  • O více než pět procent by měla v roce 2030 poklesnout individuální automobilová doprava v Olomouci. Růst by měla takzvaná udržitelná doprava – MHD, cyklodoprava i pěší docházka. Předpokládá to Plán udržitelné městské mobility, který v pondělí schválili zastupitelé v maximalistické variantě.
  • Maximalistická varianta počítá v dlouhodobém časovém horizontu s investicemi přes pět miliard korun. Peníze budou směřovat do technické infrastruktury. Počítají například s budováním záchytných parkovišť P+R na okraji města, s vybudováním nové tramvajové i autobusové vozovny, nebo s asi stovkou kilometrů cyklostezek či cyklopruhů.
  • „Plán udržitelné městské mobility je vypracován podle zásad metodiky západních zemí s důrazem na lidské hodnoty a spokojený život obyvatel ve městě, který je výrazně ovlivňován způsoby dopravy a jejich možnostmi,“ sdělil náměstek primátora Aleš Jakubec.

Lednové úpravy spojů zkomplikovaly dopravu

Jízdní řády linkové autobusové dopravy v Olomouckém kraji, které začaly platit od 1. ledna, podle olomouckého primátora Antonína Staňka (ČSSD) výrazně zkomplikovaly dopravu obyvatel města i lidí, kteří jezdí z okolních obcí do Olomouce za prací či na úřady. 

Kvůli častým stížnostem cestujících na nové jízdní řády krajská rada v lednu odvolala ředitele Koordinátora integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (KIDSOK) Jaroslava Tomíka. K prvním změnám v tamní MHD došlo již v únoru.

Lidé kvůli letošním úpravám jízdních řádů daleko častěji než kdy dříve využívali infolinku Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (IDSOK). Stěžovali si například na redukci spojů, nevyhovující časy odjezdů, nevhodné trasování spojů či vynechání obsluhy zastávek. 

Dopravu cestujících v Olomouckém kraji v současnosti zajišťují čtyři autobusoví dopravci, Dopravní podnik města Olomouce a České dráhy. Olomoucký kraj za prokazatelnou ztrátu, což je rozdíl mezi náklady a výnosy z jízdného, platí železničním a autobusovým dopravcům 900 milionů korun ročně.