Lávka přes řeku Moravu v Kroměříži zůstává dál uzavřená. Má poškozená nosná lana

Část nosných lan lávky pro pěší přes řeku Moravu v Kroměříži je poškozena korozí. Lávku proto čeká oprava a pro veřejnost zůstane uzavřená. Vyplývá to ze závěru odborníků z Ústavu betonových a zděných konstrukcí Stavební fakulty Vysokého učení technického (VUT) v Brně, kteří měli na starost diagnostiku lávky.

Lávka přes řeku Moravu v Kroměříži
Zdroj: ČTK Autor: Dalibor Glück

Lávka v Kroměříži je uzavřená od poloviny prosince loňského roku. Starosta města nařídil její kontrolu poté, co se v Praze-Troji zřítila lávka postavená podobným způsobem. Vzhledem k uzavření lávky musejí teď chodci využívat most Karla Rajnocha, který je od ní vzdálen zhruba půl kilometru. „Bohužel, lávka není ve stavu, který by umožňoval její otevření, aniž by nebyla ohrožena bezpečnost občanů,“ řekl starosta Jaroslav Němec (nez.).

Lana jsou poškozená korozí, lávka je nebezpečná

Podle Ladislava Klusáčka, který vedl tým odborníků VUT, je rozhodující poškození nosných lan korozí na jedné straně lávky, a to důsledkem nekvality při výstavbě. „Má takový rozsah, že není možné lávku spolehlivě provozovat,“ popsal Ladislav Klusáček ve zprávě, kterou ve čtvrtek dostala na stůl radnice. Poškozená jsou i některá lana na druhé straně lávky.

Podle závěrů týmu VUT je ale možné opravit. „Lávka je opravitelná tak, že se oba svazky nosných lan nahradí vnějšími kabely kotvenými do stávajících opěr a současně se provede oprava hydroizolace a pochůzných vrstev pro vyloučení dalšího pokračování zatékání do konstrukce lávky,“ je uvedeno ve zprávě z VUT.

Odborníci z VUT zkoumají lávku v Kroměříži
Zdroj: ČTK
Autor: Dalibor Glück

Město chystá opravu, potrvá měsíce

Město proto začne chystat opravu. „Hovořit teď o termínu opětovného otevření lávky nebo o nákladech na opravu je předčasné. Musí se vypracovat projektová dokumentace, vyřídit nezbytná povolení a nějakou dobu potrvá i samotná rekonstrukce. Uzavírka se tak určitě protáhne ještě nejméně o několik měsíců,“ řekl vedoucí radničního odboru služeb Lambert Hanzal.

Lávka byla postavena v roce 1984. Je dlouhá sedmdesát šest metrů, délka nosné konstrukce lávky je šedesát tři metry. Lávka odolala při velkých povodních v roce 1997, kdy pouze přišla o zábradlí, které bylo tehdy odstraněno, aby nezachytávalo naplavené větve a stromy. Po záplavách bylo zábradlí instalováno zpět a lávka byla zkontrolována. Přestála také povodně v letech 2006 a 2010.