Präsident vyjel na cesty před 120 lety. Z Kopřivnice do Vídně dorazil za 24 hodin

Prvním továrně vyráběným sériovým automobilem v českých zemích se stal Präsident. Z bran kopřivnické automobilky vyjel před 120 lety, 21. května 1898. Jeho první cesta z Kopřivnice do Vídně trvala celý den.

Video Automobil Präsident
video

Automobil Präsident

Pasažéři tohoto vozu, či spíše motorizované bryčky, se tak do Vídně podívali až 22. května 1898. „Mezi léty 1898 až 1900 všechna vozidla vypadala v podstatě stejně, byly to spíš kočáry s motorem,“ poznamenal technický ředitel Tatra Trucks Radomír Smolka.

Präsident, který byl předvojem dlouhé řady úspěšných osobních vozů značky Tatra, pohání dvouválec typu boxer, na který navazuje dvoustupňová převodovka. „Převod ke kolům je uskutečněn řetězy,“ dodal Radomír Smolka s tím, že tento motorový kočár si přesto připsal jeden světový unikát. „Sloupek řízení byl poprvé u osobního vozu umístěn mimo jeho osu, sloužil i k řazení převodových stupňů,“ dodal. 

„Vůz dostal od návrhářů také nárazník, který chránil jeho přední část.“

Radomír Smolka

technický ředitel Tatra Trucks

Podvozek Präsidenta, za jehož duchovního otce je označován český vynálezce Leopold Sviták, i karosérie vycházela z kočáru Mylord, které kopřivnická automobilka vyráběla. Dvouválcový motor Benz se nacházel pod sedadly v zadní části.

Vůz neměl volant, ale ovládal se řídítky. Na svou první oficiální cestu vyjel se čtyřčlennou posádkou. Trať dlouhou 328 kilometrů ujel za 24 hodin a 15 minut, čistá jízda trvala 14 a půl hodiny.

 

Vše začalo bryčkami

Za počátek kopřivnické automobilky je považováno datum 19. srpna 1850, kdy tamní sedlář Ignác Šustala (Schustala) zahájil ve své dílně výrobu bryček a kočárů. Převrat v dopravě, který v druhé polovině 19. století přinesla rychle se rozvíjející železnice, záhy znamenal i změnu Šustalova podnikání.

V Kopřivnici postavil několik nových továrních budov a v roce 1882 spustil výrobu železničních vagónů. Po prvním osobním automobilu začala výroba nákladních automobilů. Velkou zásluhu na pozdější slávě kopřivnických automobilů měl geniální konstruktér Hans Ledwinka, který jako pomocný technik stál již u zrodu Präsidenta.

Firma, která se jmenovala Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks-Gesellschaft, neboli Kopřivnická vozovka, byla od roku 1924 přejmenována na Tatra Werke, čistě název Tatra má od roku 1927. Tatra jako ochranná známka byla registrována v roce 1934.

Základní kámen rozvoje motorismu v českých zemích položil Josef Božek svým vozem poháněným silou parního stroje. První skutečný automobil se zde však objevil až o mnoho let později. Byl jím pravděpodobně vůz podle konstrukčních návrhů Siegfrieda Marcuse, který inženýři sestrojili v roce 1889 v dílnách Märky, Bromovský & Schulz v Adamově. Vyroben však byl jen jeden. Na českém území je známějším vozem Benz Viktoria, který si v roce 1893 nechal přivézt baron Theodor von Liebieg.