Noční tramvaje v Ostravě byly plné kontrol. Kdo neměl jízdenku, vyhnul se tentokrát pokutě

I v noci je potřeba jízdenka. Přesvědčili se o tom cestující v ostravské MHD, na které podnikli v noci na sobotu „zátah“ strážníci spolu s asistenty přepravy dopravního podniku. Podle jeho mluvčí Karolíny Ryckové se kontroly obešly bez dramatických situací. Naprostá většina cestujících jízdenku měla.

Video Studio 6 Víkend
video

Mluvčí DPO: „Nevznikly žádné konflikty, cestující byli příjemně naladěni.“

Asistenti přepravy ostravského dopravního podniku slaví rok svého fungování. Za jakousi „oslavu“ lze považovat rozsáhlé sobotní noční kontroly, do kterých se zapojila polovina z nich spolu se strážníky. Kontroly se konaly od půlnoci do čtyř hodin ráno, zaměřily se zejména na spoje v okolí tramvajové zastávky Stodolní.

Kontroly bez pokut

Kontrolní akce v režii asistentů přepravy měla jednu zvláštnost. „Pokuty se v noci nerozdávaly,“ podotkla mluvčí Dopravního podniku Ostrava Karolína Rycková. Asistenti totiž na rozdíl od revizorů černé pasažéry nepokutují. Trestat přesto mohou, a to vyloučením z přepravy – cestující musí vystoupit a nemůže jet dál. To se však dělo pouze tehdy, když jízdenku neměl a odmítl si ji koupit.

Z 551 kontrolovaných cestujících asistenti, které doprovázela městská policie, nakonec vyloučili pouze 51. „Nevznikly žádné konflikty. Cestující byli příjemně naladěni,“ poznamenala mluvčí Rycková. Dodala, že všichni, které asistenti vyhodili z tramvají, byli bez jízdenky. Nenarazili na nikoho, kdo by byl tak opilý, že by rovněž zasloužil vyloučit z přepravy.

Video Události
video

UDÁLOSTI: Policisté a asistenti kontrolovali hlavně úsek v okolí Stodolní ulice

Asistentů má dopravní podnik třicet

Asistenti přepravy začali doprovázet některé spoje ostravské MHD loni v dubnu. Zprvu se zaměřili zejména na autobusové linky 33 a 48. Čelili také kritice, některé ostravské organizace je zprvu obviňovaly z rasismu – prý se asistenti při kontrolách zaměřovali na romské cestující. Inspektoři však našli zastání na ostravské radnici.

Nyní již jezdí po celé síti ostravské MHD. „Nyní máme 30 asistentů přepravy, kteří denně jezdí. Jezdí ve skupinkách po třech v doprovodu dvou městských strážníků,“ vyčíslila mluvčí. Kromě nočních akcí, které se budou opakovat, je občas možné na asistenty přepravy ve velkém narazit na jedné konkrétní lince, jindy na některém dopravním uzlu. Úkolem asistentů je jednak vyhledávat cestující bez jízdenky, zároveň však mohou vyloučit z přepravy i cestující, kteří se chovají nevhodně – například opilce.