Obyvatele Buku na Přerovsku potrápila stavba dálnice D1. Do obce se valila oblaka prachu

Na velkou prašnost při stavbě dálnice D1 si stěžují obyvatelé Buku na Přerovsku. Podle místních jde o dlouhodobý problém, který vygradoval minulou neděli. Do obce se valila oblaka prachu. Stavební firma Skanska podle svých slov nepochybila, větší prašnost podle ní souvisela se silným větrem. Věcí se začala zabývat Česká inspekce životního prostředí.

Video Problémy s prachem na D1
video

Problémy s prachem na D1

Přímo na stavbě skoro neprůhledná mlha, která se nesla v neděli na nedaleké domy v Buku. První z nich stojí jen 200 metrů od budoucí trasy D1.

„Pracovalo se na dálnici. Začalo to osychat, nebylo to dostatečně zajištěno kropicími vozy a veškeré prachové částice tak byly hnány větrem na naši obec Buk a částečně i na obec Radvanice.“

Jaroslav Vrtělka (nestraník)

starosta Buku

Podobné problémy řeší podle redaktora České televize Martina Laštůvky místní pravidelně. Kromě prachu z cest se do vzduchu často zvedá i popílek, který se pod dálnici naváží.

Na její trase jsou dvě takzvaná popeloviště, která vznikla v 90. letech, kdy se do těchto míst přivážel popel z přerovské spalovny.

/*json*/{"map":{"lat":49.502608004174014,"lng":17.474432511290615,"zoom":15,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[{"lat":49.50358343749073,"lng":17.469475789031094,"type":"1","description":"Obec Buk"}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

„V průběhu nedělního dopoledne na stavbě výrazně zesílil vítr a při měření jeho síly jsme naměřili hodnoty blízké hraničním limitům. Proto jsme ty práce s ukládáním popílku přerušili a postupně vrstvu popílku překryli vrstvou zeminy,“ sdělil mluvčí Skansky Ondřej Svatoň.

Problémem se již zabývá ČIŽP

Na to, že v okolí Buku fouká silný vítr téměř celý rok, ale podle starosty upozorňovali místní už před začátkem stavby. Po víkendových problémech, kterými se začala zabývat Česká inspekce životního prostředí, přijala Skanska nová opatření, která by měla prášení zmírnit.

„Nyní se na stavbě pohybují vždy dva kropicí vozy v takovém režimu, aby při odjezdu jednoho z nich pro vodu byl k dispozici další vůz k zabezpečení průběžného kropení,“ dodal Svatoň.

Obě pracoviště firma posílí o další kropicí vůz. A pokud bude foukat silný vítr, který by přesahoval povolené limity, měly by se navíc práce přerušit.

Největší problémy s prachem mají skončit v červnu. To už by se na staveniště v okolí Radvanic a Buku popílek přivážet neměl.