Pijte kohoutkovou a využívejte cyklostezky. Ostrava nabádá obyvatele k ekologickému chování

Ostrava zahajuje novou ekologickou venkovní kampaň „I na Tobě záleží“ zaměřenou na problematiku vody a cyklodopravy. Má upozornit na osobní zodpovědnost jednotlivce za stav životního prostředí. Město za ni zaplatí čtvrt milionu korun, řekla náměstkyně primátora Kateřina Šebestová (ANO).

Řecká menšina si v Ostravě připomíná výročí odchodu z rodné země
Zdroj: ČT Ostrava Autor: Martin Straka

Kampaň, která potrvá měsíc, bude viditelná nejen v centru města, ale také v největších městských obvodech, Porubě a Jihu. Počítá se s billboardy, polepy tramvají či propagací na tramvajových přístřešcích a lavičkách.

„Cílíme na preferenci pití kohoutkové vody. V Ostravě ji máme velmi kvalitní a zároveň chutnou. Její výhodou je její stálá čerstvost. U balené vody uplyne dlouhá doba mezi stočením a spotřebou. Jedná se o týdny, někdy až měsíce.“

Kateřina Šebestová (ANO)

náměstkyně ostravského primátora

Podle náměstkyně ostravského primátora, která preferuje spotřebu kohoutkové vody, jsou plastové obaly té balené značnou zátěží pro životní prostředí. Dodala, že zanedbatelný není ani cenový rozdíl. „Pokud denně vypijeme 1,5 litru vody z kohoutku, tak za ni ročně utratíme asi 21 korun, kdežto za balenou okolo 2555 korun, to je přibližně stodvacetkrát více,“ podotkla Šebestová.

Dodala, že voda na Ostravsku patří k nejkvalitnějším v Česku a splňuje veškeré zákonné limity pro pitnou vodu, v případě dusičnanů a dusitanů pak i limity pro takzvanou kojeneckou vodu.

Využívání cyklostezek jako nástroj k omezení znečištění

Kampaň má ale kromě pití vody z kohoutku přimět Ostravany i k většímu využívání cyklistické dopravy. V Ostravě je nyní zhruba 250 kilometrů cyklostezek. „Jsme si vědomi, že kromě průmyslu a topení v kotlích se na znečištění ovzduší podílí velkou měrou doprava,“ řekla Šebestová. Lidé podle ní mohou ke zlepšení životního prostředí přispět právě i větším využíváním kol.

Loni se v kraji stavěly tři cyklostezky v celkové délce více než 8,5 kilometru. Jejich vybudování přišlo dohromady na více než 43 milionů korun. Z tras, které se budovaly, je nejdůležitější Proskovická–Blanická, jež spojuje točnu ve Výškovicích se Starou Bělou.

Další důležitou cyklotrasou je stezka dlouhá 2,6 kilometru, která propojuje ulice Starobní, Provaznickou a Dr. Martínka čili čtvrť Hrabůvka s kolonií Jeremenko ve Vítkovicích. A budovala se rovněž cyklostezka podél ulic Výstavní a Novinářské, která spojuje už vybudované trasy v městském obvodě Mariánské Hory a Hulváky.

V příštích letech město chystá další cyklostezky, z nichž už je naplánováno pět téměř za 60 milionů korun. Přednost dostanou ty, které spadají do 72. výzvy Integrovaného regionálního programu. „Ta výzva je v tématu Cesta do zaměstnání, a proto se budou budovat cyklotrasy zejména tam, kde splníme počty osob, které by tyto cyklotrasy využívaly pro pravidelné dojíždění do zaměstnání,“ řekl náměstek ostravského primátora Břetislav Riger (Ostravak).

Chystá se i cyklistické propojení ulice 17. listopadu v Porubě s Vědecko-technologickým parkem a cyklotrasa, které spojí Novou Ves s vodárnou a pomůže překonat rušnou křižovatku ulic Mariánskohorské, Plzeňské a 28. října. V plánu je rovněž cyklostezka spojující Novou Bělou a průmyslovou zónu v Hrabové.